Alrik de Jong
Alrik de Jong Films & Series 18 apr 2025
Leestijd: 2 minuten

Netflix boekt mega-winst dankzij hitserie en duurder abonnement

Duurdere abonnementen en een van de grootste hits ooit, Adolescence, zorgen voor klinkende cijfers bij Netflix. De omzet is met miljarden gestegen, de winst is extreem.

Ooit konden we Netflix-abonnementen delen. Nu betalen we ons scheel voor een basisabonnement. Het goedkoopste is op dit moment 8,99 euro. Daarvoor krijg je natuurlijk wel heel veel films en series terug, zoals de hitserie Adolescense.

Grote winst dankzij Adolescense en duur Netflix-abonnement

Netflix heeft in de eerste drie maanden van het jaar de winst met bijna een kwart opgevoerd in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De streamingdienst, die onder andere met de serie Adolescence een grote hit heeft, profiteerde daarbij van de aanwas van nieuwe abonnees en hogere prijzen voor zijn diensten.

Netflix gaf bij zijn kwartaalcijfers voor het eerst geen exacte cijfers over het aantal nieuwe abonnees. Wel meldde het bedrijf dat de omzet 13 procent was gestegen tot 10,5 miljard dollar. Daarop boekte het bedrijf een nettowinst van net geen 2,9 miljard dollar, 24 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2024.

De winst was hoger dan analisten hadden verwacht. Het betere resultaat kwam na prijsverhogingen in enkele belangrijke landen voor Netflix, zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Argentinië. Kenners verwachten dat Netflix hierdoor minder hard groeit.

Focus op advertentie-inkomsten

Na jaren waarin Netflix vooral veel geld uitgaf aan de productie van shows, maakte het bedrijf de afgelopen jaren werk van het vergroten van de winstgevendheid. Het streamingbedrijf kwam met maatregelen tegen abonnees die wachtwoorden delen met kennissen.

Ook hoopt het bedrijf meer te verdienen aan reclames bij goedkopere abonnementen. De advertentie-inkomsten zullen dit jaar verdubbelen, is de ambitie.

300 miljoen abonnees

In het laatste kwartaal van vorig jaar boekte Netflix nog een record door er 18,9 miljoen nieuwe abonnees bij te krijgen. Daarmee kwam het totaal toen op 300 miljoen mensen met een Netflix-abonnement. Dankzij Adolescence zijn daar in Q1 van 2025 nog eens fors meer bijgekomen. Het bedrijf zegt in totaal wereldwijd ruim 700 miljoen kijkers te bereiken.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.