Dennis Mons
Dennis Mons Netflix 20 apr 2022
Leestijd: 2 minuten

Netflix verliest abonnees en onderzoekt goedkopere abonnementen

Netflix heeft in het laatste kwartaal een afname gezien van zijn abonnees. Wereldwijd stopten 200.000 kijkers met betalen voor de service. Het is voor het eerst in tien jaar tijd dat het aantal leden minder wordt.

Streaming-service Netflix heeft een aardig aantal abonnees verloren. Het bedrijf heeft vrijgegeven dat 200.000 subscribers gestopt zijn met de service in het eerste kwartaal van 2022. Dat staat in scherp contrast met de miljoenen nieuwe leden in de afgelopen twee jaar. Een groot deel van de groei was te ‘danken’ aan Covid.

Pandemie en Netflix-abonnees

Dat de service zo enorm groeide in de afgelopen twee jaar is dus niet verwonderlijk. Veel mensen moesten thuis blijven vanwege de pandemie. Toch stelt Netflix dat de afname van het aantal leden niets te maken heeft met het feit dat we nu weer de deur uit kunnen. Er zouden meerdere problemen onder de motorkap schuilen.

(Bron: NurPhoto/Getty Images)

Het bedrijf wijst juist op het feit dat de concurrentie vooral ‘het probleem’ is. Disney+, Prime Video, HBO Max en AppleTV+ zitten in een stijgende lijn. Dat mensen niet talloze verschillende abonnementen willen nemen, is niet verwonderlijk.

Accounts delen mag misschien niet meer

Daarnaast is het feit dat veel Netflixers hun account delen niet in het voordeel van Netflix. Van de 220 miljoen Netflix-gebruikers die betalen, zijn er 100 miljoen gebruikers die alle content bekijken vanwege het feit dat ze toegang hebben tot een gedeeld account.

Het bedrijf test dan ook in Peru, Costa Rica en Chili of het stoppen van die mogelijkheid buiten het eigen huishouden enige zoden aan de dijk zet.

Ook helpt de oorlog in Oekraïne niet mee. Netflix heeft de service namelijk in Rusland stopgezet, waardoor 500.000 Russen niet meer gebruik kunnen maken van de service. Daarnaast gaat een potentiële groei van zo’n 700.000 nieuwe leden in het land in de aankomende tijd flink in de remmen.

Hoewel dit slechts een kijkje is over een korte periode in dit nieuwe jaar, verwacht het bedrijf twee potentiële uitkomsten. Het zal aankomend kwartaal óf enigszins groeien met zo’n 1,5 miljoen subscribers of het lijdt een verlies van zo’n 2 miljoen leden.

Twee duimpjes en goedkopere abonnementen

Netflix zit echter niet stil. De streamingdienst kijkt of er nieuwe leden aangetrokken kunnen worden door het uitbrengen van games en nieuwe features zoals ‘twee duimpjes’ als je een serie of film écht goed vindt. Daarnaast wordt er naarstig gekeken naar een goedkopere abonnementsvorm waarin reclames langskomen.

Maak je geen zorgen; met die 220 miljoen leden is Netflix nog altijd de grootste streamingservice ter wereld en zal dat voorlopig ook nog wel even blijven. En met enorme knallers als Lucifer, Squid Game en nieuwe seizoenen van Ozark, The Crown, Love, Death & Robots en Stranger Things zal het aantal leden waarschijnlijk wel weer toenemen.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.