Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Films & Series 11 september 2020

Netflix-CEO is omver geblazen door succes Disney+

Netflix had lang alle ruimte als streamingdienst. Concurrenten zijn pas de afgelopen jaren hun eigen dienst gaan lanceren. Amazon Prime Video, HBO Max, Disney+: grote bedrijven met diepe zakken.

Dat Netflix flinke concurrentie zou gaan krijgen, had CEO Reed Hastings dan ook wel verwacht. Disney heeft immers bijna een eeuw aan content liggen, terwijl Netflix pas sinds een paar jaar zijn eigen content produceert.

Netflix-CEO verbaasd door Disney+

Toch doet Disney+ het nog veel beter dan Hastings had verwacht. De CEO van Netflix is zelfs vrij verbaasd. Disney+ wist binnen minder dan een jaar zestig miljoen abonnees binnen te harken, ondanks een gebrek aan nieuwe Originals.

Tegenover Bloomberg uitte de CEO zijn verbazing: “Als je het mij een jaar geleden had gevraagd wat de kans was dat Disney nu 60 miljoen abonnees had, had ik je absoluut nul gegeven als antwoord. Ik bedoel, hoe kan dit gebeuren? Het is erg indrukwekkend!”

netflix, cijfers, data, reed hastings, verhoogt prijzen, belgie, abonnementen, nederland
Netflix-CEO Reed Hastings (Afbeelding: AFP/John Macdougall)

Rivaal én rolmodel

De oprichter van Netflix geeft dan ook aan dat hij Disney niet alleen als een rivaal, maar ook als rolmodel ziet. Zijn verbazing is niet zo gek: tegenover publicatie CNBC gaf hij eerder in een interview aan dat hij erop rekende dat Disney in zijn eerste jaar zo’n 20 miljoen abonnees zou krijgen. Sterker nog, hij liet vorig jaar meermaals weten dat hij Disney+ niet echt als concurrent ziet.

Content voor het hele gezin

De Grote Muis is dus al een stuk verder dan verwacht. Toch is Hastings niet bang, want zijn bedrijf werkt wel degelijk al jaren aan een plan om met Disney+ te kunnen concurreren. De sleutel? Familiecontent. Op dat vlak is Disney nu de onbetwiste winnaar, maar Netflix is druk bezig met grote franchises opbouwen voor het hele gezin.

Toch zal dat vooral een strijd voor de lange termijn worden, zo waarschuwt Hastings. Volgens de Netflix-CEO kan het wel vijf tot tien jaar gaan duren voor we echt de resultaten zien van die nieuwe strategie.

En de rest dan?

Maar goed, Disney+ is niet de enige concurrent. Het aanbod lijkt met de maand te groeien. Toch denkt Reed Hastings niet dat er iets als abonnee-moeheid bestaat: Ik denk niet dat er iets als abonnee-moeheid bestaat. Disney heeft The Mandalorian en wij hebben Stranger Things. Ze zijn wat gelijk maar om beiden te zien moet het publiek toch een abonnement op allebei hebben.”

De Netflix-CEO voorziet echter wel grote veranderingen in het streaming-landschap. Hij verwacht dat nog meer grote partijen zullen fuseren. Disney heeft nu een flinke schare aan abonnees, maar andere ‘Netflix-killers’ blijven achter. “Ik denk dat er meer overnames zullen plaatsvinden zoals Disney Fox al overnam. De traditionele spelers zullen op verschillende manieren samen gaan werken om een kritieke massa te krijgen zoals Disney nu heeft.”

Bloomberg

Reageer op artikel:
Netflix-CEO is omver geblazen door succes Disney+
Sluiten