Nieuwe strategie: Netflix jaagt op zijn eigen Harry Potter en Star Wars

Netflix is op seriegebied vaak koploper. Hits als Tiger King, Stranger Things en Sex Education maakten de afgelopen jaren indruk. Op filmgebied weet de streamingdienst soms ook te scoren, maar het aantal tegenvallende B-films is groot. Op de een of andere manier lijkt Netflix toch vaker wel dan niet de afdankertjes van Hollywood te pakken te hebben.

Een typisch gevalletje ‘net-niet’, geldt vaak voor Netflix Original films. Natuurlijk zijn er soms uitzonderingen, zoals The Irishman en Roma. Toch is het bedrijf er zelf ook duidelijk over: het heeft nog een hoop te winnen op filmvlak.

Netflix gaat voor franchises

Daarbij jaagt Netflix vooral op grote franchises. The Irishman of een Murder Mystery zijn leuke films, maar geen mainstream blockbusters waarvoor fans steeds weer terugkeren. Of, in streaming-termen, waarvoor abonnees besluiten om hun abonnement niet op te zeggen.

Je wilt als streamingdienst eigenlijk je eigen Marvel-films, je eigen Harry Potter. Langlopende filmseries voor een groot publiek, in plaats van losse films. Tendo Nagenda, vice president Original Films bij Netflix bevestigde dat het bedrijf precies daarop aan het jagen is:

“We beschouwen grote, brede doelgroep-avonturenfilms op PG-niveau als iets waar we in willen duiken”, aldus Nagenda tegenover The Hollywood Reporter. “Iets in de trant van de eerste Star Wars, of Harry Potter 1 en 2. Veel live-actie-, fantasie-, spektakelfilms voor het hele gezin waarvan we denken dat ze groot zijn en het geweldig kunnen doen. Een verhaal van het type Jumanji. Dat is de volgende stap voor Netflix.”

Andere aanpak dan Hollywood?

Daarmee komt Netflix nog regelrechter tegenover traditionele Hollywood-studios te staan, al is Nagenda het niet helemaal met dat beeld eens:

‘Nou, wat ons betreft is het juist iets waar de studio’s niet op zijn gericht. Nieuwe ideeën. We willen groot talent aanmoedigen om zo te denken. George Lucas heeft Star Wars bedacht – het was niet gebaseerd op een boek. Als je dat soort verbeeldingskracht hebt – zoals de Wachowskis met The Matrix – voelt het voor ons alsof wij de plek zijn om de gok te wagen met dat soort innovatieve ideeën en filmmakers. ”

Daar heeft Nagenda een punt. Er zijn weinig langlopende filmfranchises die niet een bestaand boek, comic, of serie als basis gebruiken. Het zal nog een paar jaar duren voordat Netflix de eerste grote vruchten van deze nieuwe strategie aan de wereld zal presenteren, maar de eerste stappen met langlopende franchises wordt al gezet.

2015

Denk bijvoorbeeld aan deze spionagereeks met Ryan Gosling. Filmreeksen voor het hele gezin zullen de komende jaren pas hun opwachting maken.

Toch is het bizar om terug te blikken: Netflix bracht in oktober 2015 pas zijn eerste originele film uit, Beasts of No Nation. Sindsdien is de streamingdienst overspoeld met films die door het bedrijf zelf aangekocht of geproduceerd zijn. Hier vind je de top 10 van de best bekeken Netflix-films, ooit.

THR

Reageer op artikel:
Nieuwe strategie: Netflix jaagt op zijn eigen Harry Potter en Star Wars
Sluiten