Netflix verandert: waarom een serie met slechts 2 seizoenen optimaal is

Onlangs kwam Netflix met een derde seizoen voor Stranger Things. Dat is steeds meer een unicum, want de meeste Originals moeten in de toekomst op twee seizoenen blijven steken. Daar is echter een goede reden voor. Of althans, de streamingdienst heeft er een reden voor. Een vrij geniepige reden.

Netflix geeft te makkelijk geld uit

De belangen werden door The Information ontdekt, een website die achter een betaalmuur schuilt. We vatten hier de ontdekkingen van die publicatie voor je samen.

Over het algemeen biedt Netflix amper inzicht in zijn kijkcijfers. Onze collega’s van WANT leggen je in dit artikel uit waarom dat zo is. Dat zorgt er echter ook voor dat we als buitenstaanders amper weten of een serie een succes is (of niet).

Een recente ontwikkeling biedt meer duidelijkheid. Nu de concurrentie oprukt heeft Netflix zijn managers en producten opgedragen om meer op de centen te letten. Contentbaas Ted Sarandos liet begin vorige maand aan medewerkers en producenten weten dat Netflix minder makkelijk met geld moet strooien. Teveel geld werd in het verleden uitgegeven aan grote en prijzige producties die te weinig opleverden.

Vorig jaar gaf de streamingdienst 12,04 miljard dollar uit aan content. Dat is 35 procent meer dan het jaar daarvoor, en ook dit jaar gaat de gigant weer records verbreken met een totaalbedrag van maar liefst 15 miljard dollar.

Dat budget moet volgens bronnen van The Information niet alleen kleiner worden, maar ook anders besteed worden. Daar zit ook de crux in van waarom steeds meer Netflix Originals maar twee seizoenen krijgen.

Netflix heeft zijn managers opgedragen om meer op de centen te letten

Twee seizoenen: de optimalisatieslag

Uit data van Netflix blijkt namelijk dat nieuwe series de meeste nieuwe abonnees binnenhalen. Dat effect neemt na twee seizoenen echter drastisch af. Gezien Netflix grotendeels stuurt op het aantal nieuwe abonnees dat binnengehaald wordt, een getal waar aandeelhouders ook vooral op focussen, wordt dus steeds vaker besloten het bij twee seizoenen te houden.

Er is echter nog een argument. Na twee seizoenen beginnen de meeste showrunners van succesvolle series namelijk om een bonus of opslag te zeuren. Hetzelfde geldt voor producenten. Oftewel, de middenweg van twee seizoenen nemen is de meest efficiënte en goedkope manier om de business van Netflix draaiende te houden. Maar goed, dan hebben we het dus over wat het beste is voor de streamingdienst als bedrijf. Komt het ook de content ten goede?

Dat is maar de vraag. Het is immers wel een vrij rigide beperking voor het vertellen van een verhaal. Aan de andere kant vinden wij het wel weer prettig: twee seizoenen is lekker behapbaar, zodat er meer tijd over is om andere titels te checken.

Data werkt echter niet alleen maar bevrijdend. De focus op optimalisatie en efficiëntie kan ook ten koste gaan van de vrijheid en creativiteit die Netflix juist kenmerkten. Ondertussen staan HBO Max, Disney+ en Apple Video+ ook voor de deur. Dat Netflix een optimale middenweg moet kiezen, is duidelijk. De tijd van een niemandsland dat het bedrijf kon domineren is definitief voorbij. Alles en iedereen staat op scherp. Één ding is zeker: over vijf jaar zal de markt er compleet anders uitzien.

📸Check ook: Stiekem Netflix op werk kijken: deze briljante truc maakt het mogelijk

Reageer op artikel:
Netflix verandert: waarom een serie met slechts 2 seizoenen optimaal is
Sluiten