The Witcher is de nieuwe hit op Netflix, ondanks slechte recensies

Het is maar net waar je meer waarde aan hecht; Netflix-kijkers zoals jij en je vrienden of professionele filmcritici. Hun meningen verschillen nogal wat betreft de nieuwe Netflix-serie The Witcher, op veel plekken niet geheel onterecht ‘de nieuwe Game of Thrones genoemd’.

The Witcher is een verhaal over over familie en het lot. Geralt of Rivia (Henry Cavill), een eenzame jager op monsters, probeert in een wereld waar de meeste mensen slechter zijn dan beesten zijn plek te vinden. Het noodlot brengt hem bij een magiër met veel macht en een jonge prinses die een duister geheim met zich meedraagt. De drie personages zijn aan elkaar overgeleverd om hun weg door het onheilspellende ‘Continent’ te vinden. De Netflix-serie scoort bij het publiek, maar niet bij professionele filmrecensenten.

The Witcher populair bij het Netflix-publiek

De meest betrouwbare graadmeter voor films en series is tegenwoordig Rotten Tomatoes, dat de film een score geeft op basis van het publiek en een score op basis van recensies. 0 procent is het laagste, 100 procent het hoogste en 60 procent geldt als de ondergrens voor wat een goede of slechte film is. De Audience Score van The Witcher is wat dat betreft ver boven gemiddeld en staat op een score van 92 procent. “Echt geweldig, ik kan niet wachten op het tweede seizoen en nog heel veel meer”, schrijft Rotten Tomatoes-gebruiker Mukul N. “Echt genoten van het eerste seizoen. Ik ben groot fan van de boeken en de game en vond het geweldig om Henry Cavill in de rol van Geralt of Rivia te zien. Negeer de zure critici”, schrijft Nathan N. Bekijk hier het overzicht van de audience reviews.

Filmcritici over de nieuwe fantasyserie

Die ‘negatieve critici’ waar een van de Netflix-kijkers het over had, zijn niet uit de lucht gegrepen. De Tomatometer, de score gebaseerd op filmrecensenten, staat namelijk op slechts 52 procent. “Helaas, mijn lot is om nooit meer naar dit slappe gedrocht te kijken”, schrijft Darren Franich van Entertainment Weekly. Het Nederlandse NRC is wat milder en kopt ‘The Witcher, Netflix’ antwoord op Game of Thrones, is nog te vaak B-film met te groot budget’. Lees hier het overzicht van de professionele recensies over ‘de nieuwe Game of Thrones’.