Netflix review: ‘Everything Sucks’ is een korte topper die je absoluut moet zien!

Een hele Netflix-serie in één keer helemaal bingen is een heerlijke manier om je vrije dag door te komen. Daarom maakten we dit weekend tijd vrij om Everything Sucks in één ruk uit te kijken. Onze tip: ga dit ook doen! Deze volwassen comedy over het leven van een groep middelbare scholieren in de jaren negentig is absoluut de moeite waard.

Boring

De serie speelt zich af in Boring, Oregon. Een klein plaatsje in de VS die zijn naam eer aan doet. De serie is daarentegen allerminst saai. Eerstejaars student Luke O’Neil (Jahi Di’Allo Winston) wordt smoorverliefd op de dochter van de rector, Kate Messner (Peyton Kennedy). Kate voelt echter niets voor mannen, maar dat mag niemand weten, dus besluit ze toch verkering te nemen met Luke. Op het eerste gezicht lijkt de Netflix-serie weer de zoveelste highschool drama, maar het schuwt de diepte niet. In de jaren negentig was het natuurlijk complete taboe om gay te zijn en Everything Sucks speelt hier prachtig op in.

Netflix update week 7: deze top series en films kun je nu bekijken

Uiteraard draait de serie niet enkel om Luke en Kate. Luke is de doorsnee sukkelige, kleine eerstejaars die wordt vergezeld door de serieuze sukkel McQuaid (Rio Mangini) en de goofball Tyler ( Quinn Liebling). Dit is een eeuwenoude formule waar weinig aan verandert is. Het werkt gewoon, maar de karakters hebben meer diepgang dan je doorgaans gewend bent. Everything Sucks weet goed in te spelen op het gevoel van de kijker. Nu zijn we volwassen, maar er komen zeker scenario’s voorbij die wij allen hebben meegemaakt toen we zelf die ongemakkelijke middelbare scholier waren.

Drama

Als Luke en Kate per ongeluk de set van de over-dramatische drama club vernielen, ontstaat er een soort bende oorlog tussen hen en de AV-club. Omdat de drama club niet meer kan optreden, stelt Luke voor om een film te schieten, met de leden van de drama club in de hoofdrol. Dit is waar de naam Everything Sucks schittert. Alle karakters dragen hun eigen emotionele bagage mee. Luke zoekt naar zichzelf en vraagt zich constant af waarom zijn vader het gezin heeft verlaten toen hij klein was. Kate en haar vader Ken, die geweldig wordt neergezet door Patch Darragh, verwerken het verlies van hun moeder en echtgenote. Zelfs de populaire mean girl is niet eens zo gemeen als je in het begin wellicht vermoedt. Het is een mooie throwback naar de bruisende nineties.

‘Een tweede seizoen moet er haast wel komen.’

Telkens als je denkt dat je een karakter hebt doorgrond, gebeurt er weer iets wat je niet van hen verwacht. De jongere acteurs zijn nog vrij onbekend, maar ga er vanuit dat dit niet lang zo zal blijven. Het beste acteerwerk komt echter van Patch Darragh die de positieve doch zwaar ongelukkige vader speelt. Voor hem zal je juichen.

Netflix Originals

Net als The End Of The Fucking World is ook deze Netflix Original in een dag uit te kijken. De serie duurt in totaal maar tweeëneenhalf uur. Wellicht was het ook de bedoeling dat deze comedy eigenlijk een film had moeten zijn. In een relatief snel tempo wordt je meegenomen in een geweldige serie die graag de diepte in gaat. Een tweede seizoen moet er haast wel komen. Er is nog geen bevestiging, maar de serie wordt goed ontvangen en het einde laat genoeg vragen open.

De lovende Rotten Tomatoes– en IMDb scores zeggen genoeg. Met Everything Sucks heeft Netflix opnieuw goud in handen. De serie is absoluut binge-waardig, dus pak een moment en ga er goed voor zitten. Het zal de moeite waard zijn.