Noah Korevaar
Noah Korevaar Netflix 16 mei 2025
Leestijd: 3 minuten

Netflix gaat kijkers irriteren met reclame zoals op YouTube

Je hebt trek in de nieuwste aflevering van Stranger Things, opent Netflix, vol spanning klik je de serie aan, op het puntje van je stoel… BAM, reclame.  Dat is een irritante realiteit die al geldt voor veel Amerikaanse Netflix-abonnees, en daar gaat de streamingdienst nog een flinke schep bovenop doen.

Daar is nu namelijk een goedkoper alternatief beschikbaar voor de steeds prijzigere abonnementen die we hier in Nederland massaal afsluiten: een goedkopere ‘tier’, met als compromis dat je dan wel advertenties te zien krijgt. Brrr.

Netflix scoort met advertenties

Toch zijn er veel consumenten die dergelijke belemmeringen accepteren, in rol voor die geldbesparing. Netflix heeft namelijk bekendgemaakt dat er nu 90 miljoen abonnees met het advertentie-abonnement zijn, ongeveer een derde van het totale gebruikersbestand. En ook nog eens een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, waarbij ondertussen de helft van alle nieuwe abonnees voor reclame kiest. En dat terwijl analisten aanvankelijk voorspelden dat het nieuwe verdienmodel van de streamingdienst keihard zou floppen.

Netflix kan op deze manier consumenten naar binnen lokken die normaliter de drempel om lid te worden te hoog vinden. In Amerika heb je een goedkoper abonnement dat slechts 8 dollar kost, waar een advertentievrij Netflix daar minimaal 18 dollar per maand kost. Scheelt toch weer 10 dollar per maand. Bovendien weet de streamingdienst door eigen data ook drommels goed dat een deel van die abonnementen uiteindelijk upgrade naar een duurder abonnement zonder reclame: ka-ching!

Kunstmatige intelligentie komt naar Netflix

Het bedrijf wil echter meer. Veel meer. Het gaat alle registers open trekken om de advertentie-inkomsten drastisch te verhogen. Tijdens een presentatie voor adverteerders onthulde de streamingdienst plannen voor interactieve ‘mid-roll’ advertenties en pauze-reclames met generatieve AI, die vanaf 2026 worden uitgerold. Ja: kunstmatige intelligentie. 

Mid-roll’ betekent dat je, zoals je ook in Nederland van YouTube gewend bent, halverwege de video/aflevering in kwestie opeens een advertentie te zien krijgt. Onderbreking, dus. Irritant, maar daarmee ook rete-effectief: “Netflix-gebruikers besteden evenveel aandacht aan mid-roll advertenties als aan de series en films zelf,” verklaarde Amy Reinhard, president of advertising bij Netflix, tijdens de presentatie.

Afijn, dat is dus nog toekomstmuziek, wat ook geldt voor de inzet van generatieve AI, kunstmatige intelligentie dus. Netflix strooide tijdens de presentatie gretig met buzzwords, waarbij AI natuurlijk niet mocht ontbreken. De dienst claimt volgend jaar AI advertenties te gaan genereren en tonen, maar hoe dat precies gaat werken, blijft voorlopig nog een mysterie.

En Nederland dan?

De grote vraag is: waar blijft Nederland? Hier moeten we het stellen met de duurdere abonnementsopties van de streamingdienst, zonder goedkoper alternatief met reclame. Wellicht is het Nederlandse marktaandeel van Netflix zo groot en de Nederlandse consument zo gul dat het businesswise nog niet aantrekkelijk is om hier een goedkoper abonnement uit te rollen.

Of er moeten simpelweg nog lokale advertentiepartners aangehaakt worden, waardoor de uitrol nog even op zich laat wachten. Of dat goed nieuws is (want geen ads), of juist slecht nieuws (want geen geld besparend abonnement), is aan jou. Over geld besparen gesproken: check hier het netto vakantiegeld per inkomen en de populairste bestedingen.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.