Netflix abonnees misten tijdens lockdown 3,7 miljard uur aan reclame

Nu we meer thuis zitten hebben we ook meer tijd om Netflix uit te spelen. Dat leidt er in ieder geval in Amerika toe dat consumenten ook massaal minder lineaire televisie kijken. Oftewel, minder door televisiezenders heen zappen.

Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Kill the Cable Bill. De gemiddelde Netflix abonnee heeft de afgelopen twee maanden 58 uur aan reclame geskipt door meer Netflix te kijken, en minder ‘normale’ televisie. Waar het aantal dagelijkse streaming-uurtjes voor de pandemie nog op twee uur per dag stond, stond de teller tijdens de Amerikaanse lockdown op 3,2 uur.

58 uur aan gemiste reclames

In Amerika heeft de gemiddelde show op televisie zo’n 18 minuten aan reclame. Als je dan twee maanden met 3,2 uur streamen per dag pakt, dan kom je uit op de hierboven genoemde 58 uur aan gemiste reclames.

De 64 miljoen Amerikaanse Netflix-abonnees hebben daarmee gezamenlijk 3.7 miljard uur aan reclame aan zich voorbij laten gaan. Dat is een significante verschuiving. Televisieuitzendingen moeten het hebben van de reclameblokken. Daar wordt het grote geld mee verdiend.

Niet gek dat Netflix wint

De trend is in ieder geval niet zo vreemd. Sportwedstrijden zijn de grote publiekstrekkers op de Amerikaanse televisie, en die liggen nu stil. Hetzelfde geldt voor veel grote talkshows en nieuwe series.

Het is niet zo gek dat streamingdiensten als Netflix het dan vaker winnen dan voorheen.

Is dit de toekomst?

Is het een voorproefje voor hoe de toekomst eruit gaat zien? Dat is nog maar de vraag. Later dit jaar zullen alle sportcompetities hun belangrijkste wedstrijden alsnog gaan spelen, en zetten de Amerikanen waarschijnlijk massaal weer hun televisies aan.

Het wordt pas echt pittig wanneer de Amazons en Hulu’s van deze wereld ook gaan meebieden op de rechten voor het live uitzenden van sportwedstrijden. Tot het zover is kunnen de twee vormen van televisie kijken prima naast elkaar bestaan.

KTCB

Reageer op artikel:
Netflix abonnees misten tijdens lockdown 3,7 miljard uur aan reclame
Sluiten