Jan de Raab
Jan de Raab Netflix 23 mrt 2019

Netflix heeft het niet zo op transparantie en daar is een hele goede reden voor

Laten we eerlijk zijn, Netflix is ideaal. Je betaalt een beperkt bedrag per maand en je kan 24 uur per dagen kijken naar een heel scala aan documentaires, films en series. Bedenk het en Netflix heeft het wel. Van horror tot drama en van comedy tot waar gebeurde verhalen. Wil je echter wat de meest succesvolle titels zijn, dan is dat een stuk lastiger.

Wat is populair op Netflix?

In vergelijking met bioscoopfilms weten we van Netflix niet wat er nu echt populair is. Er zijn geen gegevens openbaar toegankelijk die je vertellen hoe vaak een film is bekeken, wat het budget is van een serie en wat de omzet per film of serie is. Bij de gewone bioscoopfilm is dat vrijwel direct duidelijk. Wil je weten wat een bepaalde film in een specifiek weekend heeft opgeleverd, dan is die informatie gewoon beschikbaar. Het is een vorm van transparantie die bij Netflix volledig ontbreekt.

Door het ontbreken van die belangrijke info weet je niet wat er echt succesvol is op Netflix en moet je er maar op vertrouwen dat hetgeen je krijgt voorgeschoteld ook daadwerkelijk de moeite waard is. Meer transparantie zou zelfs in het voordeel van de streamingdienst kunnen werken. Loyaliteit is immers een belangrijk gegeven. Een goed voorbeeld is de massale verontwaardiging toen Netflix besloot om populaire titels als Daredevil, Jessica Jones en Luke Cage stop te zetten.

Waarom populaire series en films worden verwijderd

Bij de fans roepen dergelijke beslissingen vraagtekens op. Logisch als het je favoriete tv-serie is. Of de serie inderdaad zo populair is, is nog maar de vraag. Vaak wordt het gewoon gecreëerd doordat de vrienden in je omgeving een bepaalde serie helemaal geweldig vinden of omdat recensenten een bepaalde productie de hemel in prijzen. Dat zijn natuurlijk geen objectieve maatstaven.

Het ontbreken van voldoende transparantie is wellicht een onderdeel van de bedrijfsfilosofie. Logisch gesproken heeft Netflix er belang bij om een film of serie te promoten. Gezien de beperkte hoeveelheid Originals, is de streaminggigant afhankelijk van de aangekochte content. Indien zo’n film of serie dan niet voldoende scoort, zal Netflix geneigd zijn om deze ook weer snel te verwijderen. Het aanhouden van dergelijk titels kost een behoorlijke hoeveelheid dataopslag en vaak ook geld. Zo betalen ze een bizar bedrag voor de rechten van Friends. Bovendien kan het dataverkeer een behoorlijk grote kostenpost zijn. Meer transparantie zou dan ook de concurrentie in de kaart kunnen spelen.

De positie van Netflix staat onder druk

Vooral dat laatste is momenteel van belang. Andere spelers zoals Disney Plus en Apple Video zullen binnenkort ook met hun streamingdienst de markt overspoelen. Van Apple Video heeft Netflix niet direct veel te vrezen. Disney Plus is echter een ander verhaal. Zo zullen de Disney producties niet meer bij Netflix te zien zijn en heeft Disney met de overname van Century Fox ruim 27% van de filmindustrie in handen. Op die manier kan Disney tegen lagere kosten, meer content aanbieden en dat gaat Netflix ongetwijfeld merken.

Wat betreft Netflix CEO Reed Hastings hoeft men dan ook niet te verwachten dat de onderneming meer transparant zal worden als het gaat om de populariteit van de aangeboden content. “Het maakt niemand iets uit. In de loop van de tijd zullen waarschijnlijk eerder meer dan minder gaan delen, maar ik denk niet dat het voor de consument iets uitmaakt.”

Het gaat om het aantal abonnees, niet om wat ze kijken

Op zich heeft Hastings natuurlijk wel een punt. Netflix houdt door de afwezigheid van transparantie veel in eigen hand. Is een serie of film niet bijzonder populair, dan kan het door een uitgekiende marketing wel meer abonnees opleveren. Op die manier is zelfs een flop goed uit te melken. Het gaat immers om het aantal abonnees, niet om een individuele film of serie.

Want

Reageer op artikel:
Netflix heeft het niet zo op transparantie en daar is een hele goede reden voor
Sluiten