Door het dak: Netflix scoort grootste hitserie sinds The Witcher

Netflix is steeds vaker series gaan cancelen na twee seizoenen. Over het algemeen neemt het aantal kijkers met elk seizoen af: je start immers normaliter niet een serie bij het zoveelste seizoen.

Op een gegeven moment is het dan ook voor de streamingdienst aantrekkelijker om budget in een nieuwe Original te steken, in plaats van een steeds kleinere doelgroep te bedienen met extra seizoenen.

Mede daardoor wordt het aantal series op Netflix dat jaren doorloopt steeds kleiner. Er is echter een serie die de hierboven genoemde trend lijkt te doorbreken.

The Umbrella Academy seizoen 2

The Umbrella Academy was vorig jaar al een redelijk grote hit. De superhelden-serie is gebaseerd op de gelijknamige comics van Gerard Way, zanger van de band My Chemical Romance.

Dit jaar kwam seizoen 2 van de Netflix Original uit, met explosief succes als gevolg. Opeens lijkt de serie groter dan ooit, en is een heel nieuw publiek met het de eerste afleveringen begonnen.

Eind vorige week deelde onderzoeksbureau Nielsen zijn wekelijkse lijst van best bekeken series op streamingdiensten in Amerika. Althans, de platforms waarvan Nielsen zelf relatief accuraat cijfers kan meten: Amazon Prime Video en Netflix. De meeste streamingdiensten delen immers zelf zelden kijkcijfers.

Netflix domineert die lijst met aangekochte series zoals Grey’s Anatomy en The Office. De enige Original op de lijst is The Umbrella Academy, met meer dan 3 miljard kijkminuten in de week van 3 augustus tot 9 augustus:

  1.  The Umbrella Academy, 3.01 miljard minuten bekeken
  2. Shameless, 1.13 miljard minuten bekeken
  3. Grey’s Anatomy, 918 miljoen minuten bekeken
  4. The Office, 897 miljoen minuten bekeken
  5. Criminal Minds, 697 miljoen minuten bekeken
  6. NCIS, 524 miljoen minuten bekeken
  7. In the Dark, 418 miljoen minuten bekeken
  8. Dexter, 316 miljoen minuten bekeken
  9. Supernatural, 315 miljoen minuten bekeken
  10. Parks and Recreation, 304 miljoen minuten bekeken

Netflix pakt grootste hit sinds The Witcher

Daarmee is het de grootste Netflix-hit sinds The Witcher. Dat was na Stranger Things seizoen 3 de best bekeken serie van 2019, met op de derde plek het eerste seizoen van The Umbrella Academy.

Exacte cijfers blijven helaas niet beschikbaar, maar ook onderzoeksbureau Parrot Analytics onderschrijft die conclusie. Seizoen 2 van The Umbrella Academy staat niet alleen al een maand sinds de release in de top 10 best bekeken titels op Netflix, maar is sindsdien ook elke dag de meest populaire Original-serie in Amerika. En dan hebben we het over alle streamingdiensten.

Sterker nog, volgens datzelfde bureau was The Umbrella Academy afgelopen vrijdag 103 keer zo populair als de gemiddelde televisieserie in Amerika in de afgelopen dertig dagen.

Uitzondering?

Het ding is dat The Umbrella Academy hoogstwaarschijnlijk een van de weinige series zal blijven die het voor elkaar krijgt om met latere seizoenen zijn succes te vergroten.

Door de huidige pandemie is het aantal uren dat de gemiddelde consument content streamt überhaupt door het dak gegaan. Men zit vaker thuis, met weinig alternatieven. De meeste reguliere televisiezenders herhalen vooral oude titels, er is amper sport om te volgen en ook Disney+ en Amazon kampen met een opdrogende pijplijn aan Originals. Oftewel: The Umbrella Academy had alle ruimte om te scoren.

Rotten Tomatoes en de uitslag

Daarbij komt ook nog eens de Rotten Tomatoes-score van het tweede seizoen: 90 procent. Ter vergelijking: het eerste seizoen scoorde ‘slechts’ 75 procent.

Over enkele maanden gaan we definitief ontdekken hoe groot het succes van de serie is. Netflix deelt namelijk tijdens het rapporteren van kwartaalcijfers de kijkcijfers van zijn grootste titels. Daardoor weten we ook dat 45 miljoen huishoudens het eerste seizoen hebben gezien in de eerste maand. Wordt vervolgd!

VarietyParrot Analytics

Reageer op artikel:
Door het dak: Netflix scoort grootste hitserie sinds The Witcher
Sluiten