Zo wordt er stiekem door miljoenen gebruikers gratis naar Netflix gekeken

Er wordt bij wijze van grap wel eens gezegd dat Netflix maar één abonnee heeft en dat die zijn gegevens met de rest van de wereld deelt. Een andere grap is dat stellen vaker bij elkaar blijven zodat ze Netflix kunnen blijven delen. De bottomline is natuurlijk dat het delen van wachtwoorden voor streaming-sites ongelooflijk vaak voorkomt, zo vaak zelfs dat sommige mensen – na een paar jaar – niet eens zeker weten wiens inloggegevens ze gebruiken om in te loggen bij de site.

Interessant genoeg heeft Netflix nog nooit echt serieus gekeken naar het fenomeen ‘wachtwoord delen’. In plaats daarvan verklaarde Netflix-directeur Reed Hastings enkele jaren geleden dat het bedrijf het delen van wachtwoorden niet echt als iets negatiefs ziet, in de verwachting dat het uiteindelijk kijkers stimuleert om zelf een abonnement te nemen.

Sharing is caring

Dat gezegd hebbende, heeft Exstreamist onlangs een interessante enquête uitgevoerd naar de manier waarop mensen naar Netflix kijken. Ook al is het aantal respondenten niet representatief genoeg, het laat wel zien dat het delen van een abonnement gemeengoed is.

Uit de enquête bleek dat 22% van de respondenten zich aanmeldde bij Netflix met de inloggegevens van hun ouders. Ook gaf 20% van de respondenten aan de inloggegevens van een vriend te gebruiken, terwijl 17% aangaf de gegevens van hun huidige vriend of vriendin te gebruiken. Bovendien zei 13% van de respondenten dat ze nog steeds de inloggegevens van hun ex gebruiken. Die gegevens leiden tot de vraag of de feitelijke abonnees er wel op de hoogte zijn van dat hun inloggegevens door anderen worden gebruikt.

Lekker blijven delen, Netflix groeit toch wel

Op dit punt, toen respondenten werd gevraagd of de mensen die dankzij hen toegang hebben tot hun account, op de hoogte waren, zei 44% van de respondenten nee. Ook al is het delen van de abonneegegevens niet echt ‘fair’, blijkbaar is dit geen obstakel voor Netflix om verder te groeien. De streaminggigant zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet met 43% toenemen, terwijl ook het aantal betalende abonnees toenam tot een totaal van 125 miljoen.

Reageer op artikel:
Zo wordt er stiekem door miljoenen gebruikers gratis naar Netflix gekeken
Sluiten