Jan de Raab
Jan de Raab Netflix 28 mrt 2019

Dit is de reden waarom Netflix zo belachelijk veel geld neerlegt voor Friends

Het jaar 2019 wordt zonder meer opnieuw het jaar van de streaming content. Netflix is nagenoeg oppermachtig, maar met de komst van Apple TV+ en Disney Plus dreigt de positie van Netflix onder druk te komen staan. Wat maakt Netflix dan toch zo populair en blijft de consument wel trouw aan Netflix?

Netflix en de kracht van nostalgie

Het onderzoeken van de populariteit van Netflix en dan met name de vraag wat voor de gemiddelde consument belangrijk is staat centraal in het onderzoek van Nielsen’s MediaTech Trender. Elk kwartaal wordt er onderzocht wat voor de consument van belang is bij nieuwe technologie zoals streaming.

Opvallend genoeg geven veel consumenten aan dezelfde factor van belang te vinden: “Bestaande shows die ik op de gewone televisie keek, moeten beschikbaar zijn via streaming.” Met andere woorden, waar men aan gewend is, wil men graag terug zien.

Geen Netflix Originals, maar bekende content als succesfactor

De voorkeur gaat dus vaak niet uit naar Netflix Originals, maar juist naar de oude, vertrouwde programma’s. Nostalgie dus als kijkcijferkanon. Op zich was het al bekend dat men graag naar de programma’s en shows kijkt die men al kent, nieuw is echter dat de impact zo groot is.

Met die wetenschap in het achterhoofd is het niet zo gek dat Netflix flink diep in de buidel moest tasten om een serie als Friends nog een jaar langer te kunnen uitzenden. In totaal betaalde men een bedrag van 70 tot 80 miljoen dollar voor een verlenging. Dat is meer dan een verdubbeling van de prijs voor de serie in het eerste seizoen. Destijds betaalde men ‘slechts’ 30 miljoen dollar. Overigens is de kans groot dat Warner Bros. de serie volgend jaar niet meer aan Netflix verkoopt, maar het juist via het eigen streamingplatform gaat aanbieden.

Oorlog tussen de streamingproviders

Bij het horen van een bedrag van om en nabij 100 miljoen dollar voor slechts een jaartje uitzendrechten ben je snel geneigd om te denken of dat bedrag niet beter besteed kan worden aan een leuke Netflix Original. Natuurlijk kun je daarmee ook veel nieuwe content laten produceren. Uit het onderzoek van Nielsen blijkt echter dat die conclusie geen stand houdt. Een serie als Friends heeft een grote naamsbekendheid en wordt eerder bekeken dan een nieuwe productie. Dat verklaart dan ook het succes van streamingdiensten als Netflix.

Friends TV Series 1994 Season 1 Trailer

Thanks for watching. ツ On this noncommercial channel, you will find high quality trailers for the greatest movies of all time. ►►Subscribe ◄◄ On the website ►► MOVIEvsFILM.com, you will find information about Movies and TV Series, Top 10 Lists, a Community where you will meet people who share the same passion, Links to watch movies and TV series and so much more.

Die factor ‘herkenning’ zou nog wel eens een doorslaggevende functie kunnen hebben. Het zal één van de factoren zijn die bepalend is voor het succes van de concurrentie. Een herkenbare serie of film maakt het voor de consument makkelijk om een nieuwe streamingdienst uit te proberen. Het maakt het een stuk laagdrempeliger.

Het sociale aspect

Een andere belangrijke factor die uit het onderzoek naar voren komt, heeft te maken met het sociale aspect. Een serie of film die door collega’s of kennissen wordt aangeraden, zal sneller worden bekeken dan een nieuw product. Die factor is vele malen belangrijker dan andere manieren om nieuwe content te ontdekken. Onderstaande grafiek laat dat duidelijk zien.

Want

Reageer op artikel:
Dit is de reden waarom Netflix zo belachelijk veel geld neerlegt voor Friends
Sluiten