Netflix onthult volgende fase in aanvalsplan Hollywood

Normaal hebben we het in de zomer over summer blockbusters. Grote bioscoopfilms die iedereen gezien wil hebben. De zomermaanden zijn zeer belangrijk voor Hollywood. Dit jaar loopt alles echter compleet anders. Bioscopen zijn vaak dicht, en films zijn massaal uitgesteld. En Netflix? Die knalt gewoon door.

Nu de consument niet de zoveelste Marvel-film in de bioscoop kan checken, scoort Netflix met zijn eigen Originals. The Old Guard en Extraction waren beiden megahits. Geen kleine indiefilms, maar blockbusters met grote acteurs die normaliter in de bioscoop hadden kunnen draaien als grote zomerfilms.

Netflix is nog maar net begonnen

Sterker nog, nu iedereen thuis zit is de top 10 best bekeken Netflix films ooit grotendeels gevuld met recente titels. Maar daar blijft het niet bij. Tegenover aandeelhouders heeft CEO Reed Hastings zijn doel voor de komende jaren benadrukt: “We willen zoveel hits hebben dat als je Netflix opent, je van hit naar hit naar hit gaat, en je nooit nadenkt over de andere diensten.”

Oftewel, de streamingdienst wil dat je er als gebruiker geen seconde over nadenkt om toch maar Disney+ of Apple TV+ te openen. Hastings staat er bekend om dat hij in tegenstelling tot zijn concurrenten er vaak geen doekjes om windt. Hij is niet alleen van plan om Disney, Apple en HBO te verslaan, maar hij laat ook nog eens weten hoe.

Daarbij is een mooi marktaandeel blijkbaar niet genoeg. Hastings wil niet dat Netflix een prominente optie is om je streaming-uurtjes mee te vullen, maar de enige. Je hoeft niet heel cynisch te lezen om te concluderen dat Netflix een monopolie-positie wenst.

Verbreding

Daarbij zijn op filmvlak pas de eerste stappen gezet. Op televisiegebied heeft het bedrijf zijn aanbod de afgelopen twee jaar op rap tempo verbreed. Waar men begon met peperdure prestige-projecten zoals House of Cards, kun je nu een veel breder scala aan genres op de dienst vinden. Van Britse kookshows en Franse fantasy tot de vunzige reality-shows waarvoor je tot voor kort nog je televisie aan moest slingeren.

De enige grote gaten in dat aanbod zijn nog sport en nieuws. Op filmvlak heeft Netflix nog veel meer te winnen. Ja, de streamingdienst heeft een paar blockbuster-hits gescoord, maar is pas recentelijk echt zijn pijplijn op gaan voeren. Sterker nog, het bedrijf is uitgegroeid tot de grootste producent van originele films ter wereld.

Shoppen en gaten

Dat is mede mogelijk door wat de grote traditionele studio’s doen. Die zijn de afgelopen jaren steeds meer gaan focussen op ‘veilige’ projecten, zoals de zoveelste superheldenfilm. Divisies die zich richten op meer risicovolle indie-projecten en niches werden de afgelopen jaren helaas massaal gesloten.

Dat levert een grote groep regisseurs op die hun projecten nergens kwijt kunnen, waardoor Netflix zich in de rondte kan shoppen tijdens filmfestivals. En dan hebben we het niet over obscure horror of Franse arthouse films. Check (via Bloomberg) hieronder alleen al de verdeling van genres in de bioscoop in 2000 versus nu:

2000

Action/Adventure: 35%
Comedy/Romantic Comedy: 25%
Drama 23%
Horror/Thriller: 13%
Other: 4%

Nu:

Action/adventure: 60%
Horror/thriller: 17%
Drama: 12%
Comedy/Romantic Comedy: 7%
Other: 4%

Het is niet alsof opeens niemand meer interesse heeft in komedies of dramafilms. Maar voor studio’s is het nou eenmaal financieel aantrekkelijker om te scoren met een grootse actiefilm. Daardoor ontstaat er een gat waar Netflix de afgelopen jaren op trefende wijze in is gesprongen.

Tijd voor franchises

Maar daar neemt Netflix’s filmbaas Scott Stuber geen genoegen mee. Na een grote carrière bij traditionele Hollywood-studio’s werd hij in 2017 door Netflix ingeschakeld om eindelijk écht mee te concurreren op filmvlak. Voor hem zijn Extraction en The Old Guard pas het begin. Hij wil franchises, films waarvoor fans steeds weer terugkomen. Het onlangs aangekondigde project van de regisseurs achter Avengers: Endgame is daar pas het begin van.

De ambitie is duidelijk: “Ik zou graag een grote ‘Jungle Cruise’, ‘Jumanji’-film willen maken,’ aldus Stuber tegenover Bloomberg. “Een PG-13-film met een eigen wereld en visuele effecten. Wat is onze ‘Lord of the Rings‘? Wat is onze ‘Star Wars’?”

Fascinerende jaren

Je merkt het al: Netflix is wat films betreft nog maar net begonnen. De ambities zijn groot, en de zakken diep. Over een paar jaar hoef je misschien niet meer te wachten op de volgende The Irishman, maar heeft de streamingdienst continu nieuwe hits voor je klaar staan. Niet meer als verrassend tussendoortje tussen je bioscoopbezoeken door, maar als complete vervanging.

Hoe dan ook is nu tijdens de pandemie één ding duidelijk: Hollywood gaat fascinerende jaren tegemoet. De filmindustrie was al rap aan het veranderen, en die transformatie is nu alleen maar versneld.

Reageer op artikel:
Netflix onthult volgende fase in aanvalsplan Hollywood
Sluiten