Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 23 sep 2021
Leestijd: 3 minuten

Netflix wil met grootste overname ooit de nieuwe Disney worden

Netflix heeft voor miljarden dollars al het werk van Roald Dahl overgenomen. Het bedrijf wil de nieuwe Disney worden, met live theater, games, speelgoed en meer.

Begin deze week kwam het nieuws naar buiten dat Netflix op het punt stond om de complete catalogus van Roald Dahl aan te schaffen. Amerikaanse media spraken al van de grootste acquisitie uit de geschiedenis van het bedrijf.

Netflix koopt oeuvre Roald Dahl

Meer nieuws werd verwacht tijdens Tudum, een festival dat Netflix aankomend weekend organiseert. Daar hoef je niet op te wachten, want het bedrijf heeft officieel de overname bekendgemaakt.

Gisteravond bevestigde Netflix op Twitter dat het de Roald Dahl Story Company (RDSC) heeft overgenomen. Dat is het bedrijf dat alle rechten voor de personages en verhalen van de in 1990 overleden auteur beheert.

Personages en verhalen die nu dus volledig in handen zijn van Netflix. De streamingdienst had al enkele Dahl-adaptaties in de pijplijn zitten, maar dat was simpelweg een samenwerking. Een licensie.

Nu is Sjakie en de Chocoladefabriek voor Netflix wat bij wijze van Donald Duck voor Disney+ is. Bronmateriaal waar Netflix decennia mee aan de slag kan. Helaas zijn er geen bedragen bekendgemaakt, maar volgens The Hollywood Reporter loopt de deal in de miljarden en is het de grootste acquisitie die het bedrijf ooit heeft gedaan.

Ambitie is duidelijk: de nieuwe Disney

De vergelijking met Disney is geen gekke. Netflix wil met Roald Dahl’s verhalen flink uitpakken. Breder en ambitieuzer dan wat je nu van de streamingdienst gewend bent.

Het bedrijf, dat dus al aan een serie gebaseerd op Charlie and the Chocolate Factory en een bewerking van Matilda The Musical werkt, zegt in een statement: “Deze projecten hebben onze ogen geopend voor een veel ambitieuzere onderneming: de creatie van een uniek universum over de hele wereld. Geanimeerde en live-action films en televisie, uitgeverijen, games, meeslepende ervaringen, live theater, consumentenproducten en meer.”

Een significante uitspraak. Disney+ heeft decennia aan kindercontent om de concurrentie mee te verslaan. Netflix deed tot nu toe zeer aardige pogingen om dat te evenaren, maar vaak bleef het beperkt tot wat je van het bedrijf gewend bent: films of series die je kunt streamen.

Disney gaat veel verder, en verdient op vele manieren geld aan franchises. Van speelgoed en andere merch tot attracties in pretparken en musicals. Het bovenstaande statement wijst erop dat Netflix ook zijn grote franchises breder wil gaan uitventen.

Frisse magie in de mix

Netflix-CEO Ted Sarandos en Luke Kelly, de kleinzoon van Roald Dahl, willen fans die zich zorgen maken geruststellen:

“Deze verhalen en hun boodschappen over de kracht en mogelijkheden van jonge mensen hebben nog nooit zo relevant gevoeld. Terwijl we deze tijdloze verhalen in nieuwe formaten naar een groter publiek brengen, zetten we ons in om hun unieke geest en hun universele thema’s van verrassingen en vriendelijkheid te behouden, terwijl we ook wat frisse magie in de mix strooien.”

Voorlopig blijft het een kwestie van afwachten waarmee Netflix op de proppen gaat komen, maar het is duidelijk dat de streamingdienst zich niet zomaar gewonnen geeft tegenover de imposante kinder-kermis die Disney+ heet. Bovendien kunnen we Netflix binnenkort dus eigenlijk niet meer enkel een streamingdienst noemen. Precies: net zoals Disney.

CNBCTHR

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.