De cijfers zijn binnen: Stranger Things redt Netflix, maar voor hoe lang?

2019 is een zeer belangrijk jaar voor Netflix. Waar de streamingdienst jaren vrij spel had in de streamingwereld, maken meerdere grote concurrenten nog dit jaar hun debuut. Dan hebben we het onder andere over Disney Plus en Apple TV Plus.

Netflix verrast met ijzersterke cijfers

Netflix heeft in al die jaren een flinke voorsprong kunnen opbouwen, maar de concurrentie heeft niet alleen grotere oorlogskassen maar ook in het geval van Disney al decennia aan content. Juist in de stilte voor de storm moet Netflix dus nog elke stap zetten die gezet kan worden. Het wordt alleen nog maar moeilijker om te overleven.

Juist daardoor schrokken aandeelhouders aan het einde van het tweede kwartaal van dit jaar. De streamingdienst zat niet eens in de buurt van zijn eigen targets. Was de rek er nu al uit? Blijkbaar niet, want het bedrijf heeft vannacht zijn kwartaalcijfers voor Q3 bekendgemaakt. Plottwist: die zijn ijzersterk.

Na een belabberd tweede kwartaal heeft Netflix in de afgelopen drie maanden 6.8 miljoen nieuwe abonnees en 5.2 miljard dollar aan omzet binnen geharkt. Ter vergelijking: vorig jaar haalde het bedrijf in Q3 6 miljoen abonnees en 4 miljard dollar aan omzet binnen. De groei neemt dus allesbehalve af.

Daarmee komt het totale aantal abonnees wereldwijd uit op 158 miljoen. Door dat goede nieuws zijn de aandelen van het bedrijf flink gaan stijgen. Dat mag ook wel, want de aandelen van Netflix zakten afgelopen juli maar liefst 23 procent. Niet geheel zonder reden: het was de allereerste keer dat de streamingdienst minder nieuwe abonnees wist te strikken dan het jaar ervoor.

Stranger Things is de sleutel

Bij streamingdiensten draait alles om content, zeker nu er steeds meer concurrenten in de startblokken staan. De consument wil niet 10 abonnementen tegelijkertijd afsluiten, dus je moet opvallen met je exclusieve producties.

Toch is het opvallend hoe belangrijk Stranger Things seizoen 3 is geweest in het afgelopen kwartaal. Men dicht de verrassende groei van de streamingdienst bijna geheel toe aan dat stukje exclusieve content. In de eerste vier weken keken volgens Netflix 64 miljoen abonnees naar het nieuwe seizoen. Dat is dus wereldwijd bijna de helft van alle abonnees.

Stranger Things Netflix
Bron: Netflix

Onlangs sloot het bedrijf een megadeal met de Duffer broers, de genieën achter Stranger Things. Zij gaan voor Netflix naast die serie ook andere shows en films produceren. Met deze kwartaalcijfers in het achterhoofd lijkt dat achteraf een des te slimmere zet.

Aandeelhouders kunnen er nu nog even van genieten, want bij de presentatie van de volgende kwartaalcijfers zal de strijd al losgebarsten zijn. Dan hebben Disney Plus en Apple TV Plus namelijk officieel de markt betreden.

Analisten maken zich zorgen

Analisten maken zich daardoor zorgen over de groei van Netflix. Zij voorspellen een terugloop doordat consumenten de nieuwe concurrenten gaan testen. Anderen zien de voorsprong van Netflix juist als groot genoeg om met gemak de dominante speler te blijven. Zelfs in een landschap waar Disney Plus en Apple TV Plus een stuk goedkoper zijn.

Netflix CEO Reed Hastings gaf onlangs al toe dat het pittige competitie gaat worden, maar maakt zich geen zorgen: “Hoewel de nieuwe concurrenten een aantal geweldige titels hebben (vooral oudere content), heeft geen enkele concurrent de variëteit, diversiteit en kwaliteit van nieuwe originele programmering die we over de hele wereld produceren.”

Dat klopt, maar voor hoe lang blijft dat het geval?

Risico’s

Zowel Disney als Apple hoeven niet meteen hun boterham te beleggen met de inkomsten van hun streamingdiensten. Daarom kunnen ze hun ‘Netflix-killers’ ook zo goedkoop maken. Apple verdient miljarden aan hardware en software, terwijl Disney met zijn pretparken, films, zenders en andere ondernemingen met gemak de komende decennia kan overleven. Kan Netflix op die manier uitgerookt worden?

Het bedrijf zal de komende jaren in ieder geval meer dan ooit moeten uitgeven om op te schalen en exclusieve content te scoren. De vraag is simpelweg groter, al ziet Hastings de zware concurrentie ook als een groeikans: “Het waarschijnlijke resultaat van de lancering van deze nieuwe diensten zal zijn dat de verschuiving van lineaire tv naar on demand versneld wordt.” Oftewel, meer potentiële Netflix-abonnees.

“Fantastische content kan duur zijn,” schreef Hastings in zijn brief aan de aandeelhouders. “We zijn niet bang om grote risico’s te nemen als we denken dat de impact op het bedrijf ook geweldig zal zijn. We sluiten niet elke deal die we najagen en we jagen niet op elke deal. En hoewel niet alle projecten die we nastreven zullen slagen, kunnen we dankzij onze grote en groeiende abonnementenbasis vele benaderingen proberen. ”

THR

Reageer op artikel:
De cijfers zijn binnen: Stranger Things redt Netflix, maar voor hoe lang?
Sluiten