Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Netflix 27 augustus 2019

Netflix breekt anno 2019 miljardenrecord met… DVD’s

Netflix krijgt er anno 2019 steeds meer concurrenten bij, met als grootste bedreigingen Disney+ en Apple TV+. In de streamingwereld heeft Netflix dus jarenlang alle ruimte gekregen, door ver voorop te lopen. Je zou bijna vergeten dat het bedrijf ook nog gewoon DVD’s op de post doet.

Netflix en DVD’s

De streamingdienst is immers niet begonnen als streamingdienst. Netflix bestond al lang voor die technologie überhaupt in beeld kwam. Die rijke geschiedenis wordt nu gevierd met een bijzondere mijlpaal: Netflix heeft in totaal vijf miljard DVD’s naar zijn klanten verscheept.

Ja, dat lees je goed: Netflix verstuurt nog steeds dagelijks films naar klanten in een enveloppe. Daar begon het bedrijf 21 jaar geleden mee. Tegenwoordig wordt die kant van de business compleet geregeld door DVD.com, een dochteronderneming van Netflix.

In april 1998 werden de eerste DVD’s per post verstuurd. Abonnees konden een vast aantal DVD’s per maand aanvragen. Begin 2017 werd de mijlpaal van 1 miljard verscheepte schijfjes aangetikt, en nu dus de vijf miljard.

Netflix DVD
Bron: Netflix/DVD.com

Vrij kort na die mijlpaal uit 2007 lanceerde Netflix zijn streamingdienst. Je kunt het je anno 2019 amper voorstellen, maar toen werd de streamingdienst echt gelanceerd als een leuke bonus voor bestaande DVD-abonnees. Een extraatje.

Vervolgens explodeerde het businessmodel, en besloot Netflix vier jaar later (pas) zijn business op te splitten. Het resultaat? Twee bedrijven en twee soorten abonnementen. Je hoeft niet langer abonnee te zijn op het een om gebruik te maken van het ander.

DVD Netflix on Twitter

5,000,000,000 shipments. F I V E B I L L I O N . The most heartfelt thank you to our incredible members that have been with us for the past 21 years of DVD Netflix. Five billion discs delivered is a huge milestone and we owe it all to our amazing members and team members.

Daling en succes

Sindsdien is het aantal abonnees van de DVD-dienst drastisch gedaald. Waar de teller in 2011 nog op 14 miljoen stond, bleef de teller onlangs op 2.4 miljoen steken. Ter vergelijking: Netflix heeft meer dan 150 miljoen streaming-abonnees.

Met die daling heeft ook zijn infrastructuur steeds simpeler aangepakt. Waar er eerst nog vijftig distributie-hubs in de Verenigde Staten stonden, zijn dat er nu nog maar 17. De dienst waarmee abonnees DVD’s opgestuurd kregen is overigens nooit buiten de Verenigde Staten uitgerold.

Vergis je echter niet: DVD’s mogen in het grotere plaatje dan ook steeds meer een bijzaak zijn, dat betekent niet dat Netflix er niks meer aan verdient. In het tweede kwartaal van dit jaar droeg die dienst nog 46 miljoen dollar aan winst bij. Daarmee is het ook een stuk begrijpelijker dat Netflix de ogenschijnlijk verouderde dienst in leven houdt.

Oh ja, ook wel leuk om te weten: DVD nummer 5 miljard was Rocketman. Een film die je overigens niet op Netflix kunt streamen… Het bedrijf heeft op zijn YouTube-kanaal een kleine documentaireserie over de DVD-business gezet:

Part One: The Early Days of DVD Netflix

How did get Netflix get started? Let’s go back to 1998 and take a look at the early days of the business. Head to dvd.com/20years go help us celebrate our 20th anniversary!

Reageer op artikel:
Netflix breekt anno 2019 miljardenrecord met… DVD’s
Sluiten