Netflix gaat verder dan ooit om de streamingoorlog te winnen

Netflix had jaren lang alle ruimte in de streamingwereld, maar met het debuut van Disney+ en Apple TV+ is de strijd nu echt losgebarsten. Bedrijven met nog diepere zakken en de luxe van nevenactiviteiten waar Netflix niet op kan leunen.

De streamingoorlog barst los

De streamingdienst heeft immers enkel… een streamingdienst. Apple heeft iPhones, Disney runt pretparken. Het antwoord van Netflix? Meer, meer en nog eens meer. Het bedrijf blijft de gaspedaal nog harder indrukken en gaat in 2020 nog meer geld uitgeven aan content.

Welke streamingdienst de hipste nieuwe titels heeft gaat immers bepalen wie de streamingoorlog wint. Alles draait om content. En daar wil Netflix veel van, heel veel. De afgelopen tijd kwam er al dagelijks een nieuwe Netflix Original uit, en dat tempo gaat dit jaar nog verder worden opgevoerd.

Recordbudget voor Netflix

In 2020 gaat het bedrijf maar liefst 17.3 miljard dollar in content investeren, aldus de Wall Street analisten van BMO Capital Markets. Ter vergelijking: de grote rode N stak vorig jaar 15.3 miljard dollar in films en series. Dan hebben we het zowel over eigen originele producties als de aanschaf van licenties van bestaande content.

En als we vooruit kijken? De analisten verwachten dat Netflix de komende jaren steeds meer uit gaat geven. Sterker nog, in 2028 zal de streaminggigant naar verwachting meer dan 28 miljard dollar in series en films steken.

Maar één winnaar?

Toch verwachten de experts van BMO Capital Markets dat er niet per se één winnaar de strijd zal overleven: “We blijven erin geloven dat het verhaal van ‘streaming oorlogen’ onjuist is en dat er meerdere winnaars zullen zijn in wereldwijde streaming,” aldus BMO’s Dan Salmon. Hij raadt zijn cliënten daarmee dan ook nog steeds aan om aandelen van de grote drie te kopen. Oftewel, Netflix, Amazon én Disney.

Cowen & Co. analist John Blackledge verwacht dat Netflix een ijzersterk vierde kwartaal achter de rug heeft. In Q4 van 2019 lanceerde de streamingdienst maar liefst 802 uur aan originele content, drie procent meer dan in dezelfde periode in 2018.

Volgens Blackledge zal het effect van Disney+ op het aantal nieuwe abonnees dat Netflix binnenharkt voorlopig nog te managen zijn.

Originals en Zuid-Korea

En waar het geld heen gaat? Volgens BMO zal het grootste deel van die 17.3 miljard dollar dit jaar in Originals gestoken worden. Geen bestaande grote films of series dus. Netflix zit in de game voor de lange termijn, waar licenties na een tijdje verlopen en peperduur zijn. De gigant investeert dan ook liever in content dat het ‘eeuwig’ kan behouden.

Netflix kondigde recentelijk een meerjarige samenwerking met Nickelodeon aan, een grote deal met de showrunners achter Game of Thrones en een ambitieuze deal met het Zuid-Koreaanse Studio Dragon en producent JBTC Content Hub. Vooral die laatste twee zijn volgens Salmon belangrijk, als een “een opstap naar schaalvergroting van subs in een van [de] rijkste en grootste adresseerbare markten van de regio Azië-Pacific.”

En de concurrentie dan?

En de concurrentie? Die komen niet in de buurt van de budgetten van Netflix. Disney+ gaat naar verwachting dit jaar 1 miljard dollar in originele content steken voor Disney+. HBO Max en Peacock hebben een budget van 2 miljard dollar. Vergeet echter niet dat Disney bijvoorbeeld ook gewoon bioscoopfilms blijft maken, die uiteindelijk hun weg naar Disney+ zullen vinden. Dat levert het volgende plaatje op:

Netflix budget
De budgetten van de concurrentie Bron: Variety

Zowel Disney+ als Apple TV+ gaan eerder voor kwaliteit dan kwantiteit, en positioneren zich dan ook meer als de nieuwe HBO dan de nieuwe Netflix. Welke strategie op de lange termijn gaat lonen blijft simpelweg een kwestie van afwachten.

Variety

Reageer op artikel:
Netflix gaat verder dan ooit om de streamingoorlog te winnen
Sluiten