Jelle van Es Media 19 sep 2017

‘NBA 2K18 Review’ – Een sportgame van de hoogste orde

Tijdens onze eerste kennismaking met NBA 2K18 in New York hadden we al een vermoeden dat de game goed zou gaan worden. Maar nu we de game een lang weekend uitgebreid gespeeld hebben, weten we het zeker: NBA 2K18 is een knaller van een game.

NBA 2K is een serie waarvan je denkt dat elk jaar het plafond wel is bereikt en dat de ontwikkelaar niks meer kan doen om de game van het jaar daarop te verbeteren. Maar niks is minder waar. Oké, op het gebied van de gameplay zijn de verschillen relatief klein. Daarin zien we iets betere animaties, is het publiek wat meer gevarieerd en ogen de topspelers net iets beter. Buiten dat zul je met het blote oog niet heel veel merken.

NBA 2K18 en zijn sterke modi

Nee, NBA 2K18 weet vooral aan de zijkanten en binnen de modi te verbeteren. Met de eerste opmerking verwijzen we naar het commentaar en de aankleding rond de wedstrijd zelf. Andermaal krijg je te maken met de 2K Pre Game Show, waarin het trio TNT-presentatoren Ernie, Shaq en Kenny de wedstrijd van te voren van commentaar voorzien en met leuke anekdotes smijten. Als je niks met de NBA hebt, dan word je dankzij deze pre-game show in één klap verliefd.

Vervolgens is in de wedstrijden zelf het commentaar rijker en gevarieerder. Zeker wanneer je telkens met hetzelfde team speelt, had je in het verleden nog wel eens het gevoel dat dingen vaak herhaald werden. Dat gebeurt nog steeds, maar veel minder frequent. Bovendien is de game nu voorzien van een groot aantal wedstrijden, waarbij grootheden als Kevin Garnett en Kobe Bryant de wedstrijden van hun analyse voorzien. Het is voor de fan echt een feest om de game met vol geluid aan te spelen.

Content

Toch is het voornamelijk het belachelijke sterke aanbod aan content die NBA 2K18 zo overweldigend maakt. De grootste verandering die is doorgevoerd, is de MyCareer-modus. Net als in het verleden maak je hier jouw eigen basketballer aan en begin je met hem aan je carrière. Dit jaar heet jouw alterego DJ. Een talentvolle jongen, die dankzij zijn muzikale voorkeur nooit op een hoog niveau heeft gespeeld.

Nadat hij mee heeft gedaan aan een basketbaltoernooi in zijn buurt, wordt hij door zijn favoriete team (dat kun je zelf kiezen) uitgenodigd voor een trainingskamp. Het grote voordeel van deze opzet is dat je nu zelf kunt bepalen waar jij je eerste wedstrijden gaat spelen. Op die manier kun jij jezelf snel nuttig maken en een plek in de basis spelen.

Neighborhood

Buiten de wedstrijden door kun je tijd rondbrengen in de Neighborhood, wat de nieuwe centrale hub van de game is. Het is een grote buurt, waarin je vrij kunt rondrennen. Er zijn winkels waar je nieuwe kleding kunt kopen, een Arcade-hal waar minigames gespeeld kunnen worden, een trainingscentrum om je vaardigheden te verbeteren en basketbalveldjes waar je met anderen kunt spelen.

Ook zie je andere spelers hier vrij rondlopen. Je hebt hierdoor echt het gevoel onderdeel te zijn van een groter geheel en voor het eerst in de serie hebben we hierdoor VC (de virtuele munteenheid van de game) ingezet om mijn personage van toffe kleding te voorzien. Je wil namelijk wel een beetje tof ogen als iedereen voorbij loopt.

MyTeam

MyCareer is niet de enige modus die een flinke upgrade heeft gekregen. Ook MyTeam is aangepast. In deze Ultimate Team-achtige modus kun jij je eigen Dream Team samenstellen. De wekelijkse challenges en de uitdaging om alle NBA Teams te verslaan bestaan nog steeds, maar er is meer.

Zo kun je nu via een Draft een willekeurig team samenstellen en het opnemen tegen een willekeurige tegenstander. Gewoon leuk om te proberen. Daarnaast moet je rekening houden met een Salary Cap. Elke speler kost een bepaald salaris. Hoe beter de speler, hoe hoger dat is. Naar mate de weken voorbij gaan, zal dit plafond waarschijnlijk ook omhoog gaan. Het mooie aan deze opzet is dat niet iedereen gelijk een dreamteam kan maken. Je moet echt nadenken over wie je inzet en wie je op de bank houdt. De tijd dat je na een week online gelijk een team met Diamond-spelers tegenover je hebt staan, lijkt daarmee achter ons.

MyGM

De laatste modus die een upgrade heeft gekregen, is de MyGM-modus. Hierin ben je de baas van een team en moet je met alle facetten rekening houden. Qua inhoud is het redelijk hetzelfde als vorig jaar. Het enige verschil is dat het nu in een verhaaltje wordt gegooid.

Binnen dat verhaal ben jij een oud topspeler, die zijn carrière dankzij een blessure in de NBA Finals tot een einde ziet komen en nu als GM probeert zijn invloed op het spel uit te oefenen. Onderweg heb je gesprekken met coaches en spelers en probeer je het beste team samen te stellen. Ook dit is zeker de moeite waard om te proberen.

Totaalpakket

Het is het totaalpakket dat zwaar veel indruk maakt. En daarbij maakt het eigenlijk niet zo uit op welk platform je de game speelt. Wij hebben de game voornamelijk op de PlayStation 4 gespeeld, maar hebben ook de Nintendo Switch-versie in huis. Deze is verrassend goed en heeft alle modi die de andere consoles ook hebben.

Qua framerate loopt het ietsjes minder soepel, maar dat belemmert het plezier nauwelijks. Opvallend zijn de behoorlijk goede graphics en het feit dat je ook in deze versie al het commentaar en de aankleding hebt. Als FIFA 18 minstens zo goed wordt als deze game op de Switch, dan mogen we ons in de handjes knijpen.

NBA 2K18 is nu beschikbaar voor de Xbox One, PlayStation 4, Switch en pc.