Jelle van Es
Jelle van Es Game 1 sep 2017

NBA 2K18 Hands-on – Toegankelijker en beter dan ooit

Het jaarlijks uitbrengen van een sportgame lijkt de lastigste uitdaging die je als game-ontwikkelaar op je kunt nemen. Neem de makers van NBA 2K18. Sinds het Dreamcast-tijdperk lukt het hen om jaar in, jaar uit een nieuwe versie uit te brengen die de lat hoger legt. Het is dan ook niet gek dat de serie enorm goed verkoopt, een grote hoeveelheid fans heeft, en dat zeker in Amerika onthullingen van de nieuwe titel inslaan als een bom.

Op 15 september komt NBA 2K18 uit. Ondanks dat dit twee weken van ons is verwijderd en we al wat trailers hebben gezien, hebben we de game nog niet kunnen spelen. Tot deze week. In New York werden fans en gamecritici opgetrommeld om daar samen met NBA-spelers als Kemba Walker, Damian Lilliard, D’Angelo Russel en anderen kennis te maken met de nieuwe game.

NBA 2K18 en de nieuwe MyCareer

Centraal in NBA 2K18, zoals eigenlijk wel elk jaar, staat de MyCareer-modus. In deze modus maak jij als speler je eigen personage aan en ga je beginnen aan een carrière. Elk jaar weet de ontwikkelaar wel iets uit zijn hoge hoed te toveren om dit interessant te maken en dit jaar krijg je een grote open omgeving voorgeschoteld. Onder de naam van de Neighborhood, kun jij hier gaan en staan waar je wil.

Het is een ministadje waarin je vrij kunt rondrennen. Je komt zo andere online spelers tegen, die op hun eigen manier hun dag invullen en van alles doen. Ga naar een basketbalveldje om daar je dikste dunks in een competitie te laten zien. Vorm een Pro-Am team samen met vier andere spelers en neem het op tegen vijf anderen. Doe mee aan drie tegen drie wedstrijden in MyPark of kies voor je voortgang in het spelen van echte NBA-wedstrijden.

Het mooie aan deze opzet is dat een aantal werelden in één keer bij elkaar komen. MyPark en Pro-Am zijn onderdelen die we kennen uit voorgaande games, maar als je daar iets mee wilde doen, dan moest je ze apart selecteren en kreeg je te maken met laadtijden. En als je dan in de modus kwam, dan kon het nog wel eens voorkomen dat je eruit werd gegooid en op die manier tijd kwijtraakte. Nu is het veel toegankelijker en ben je eerder geneigd om er tijd aan te besteden.

In het stadje kun je ook een hoop zij-activiteiten doen. Ga bijvoorbeeld naar de gym toe om bepaalde oefeningen te doen. Lukt het je om deze succesvol te voltooien, dan verdien je VC-coins, waarmee je de vaardigheden van jouw speler kunt verbeteren. Of ga naar de arcadehal en doe daar mee aan een minigame hoops schieten (basketbal in een netje gooien) en scoor daar VC. En als je daar aan het wachten bent, dan zijn er quizjes waar je aan mee kunt doen. Beantwoord je vragen goed, dan scoor je ook weer VC.

Als er één ding duidelijk is aan de MyCareer-modus in NBA 2K18, dan is het dat het toegankelijker en boeiender is geworden. Er is meer te doen en het loont ook echt om aandacht te besteden aan hoe je eruit ziet. Je loopt immers in een wereld rond met vele andere gamers.

Animaties laat alles soepeler verlopen

Kijken we vervolgens naar hoe de echte wedstrijden gespeeld worden, dan zien we dat daar de kwaliteit van de afgelopen jaren is behouden. Het is lastig om een game te verbeteren die al zo goed in elkaar zit. Als we dan toch iets moeten noemen, dan zijn het de verbeterde animaties. Als je gameplaybeelden naast elkaar legt. Dan is het moeilijk om het verschil echt te zien. Als je het echter speelt, dan merk je dat het net iets minder houterig is. Dat maakt het makkelijker om tijdens de aanval vrij te lopen of tijdens de verdediging een screen van je tegenstander te ontwijken.

Buiten dat zien spelers er fantastisch uit, reageert het publiek uitstekend op alles dat op het veld gebeurt, is het commentaar van ongekend niveau (tijdens sommige wedstrijden is er zelfs gastcommentaar van Kobe Bryant en Kevin Garnett) en zie je nu tijdens wedstrijden hoe parachutes met tegoedbonnen naar beneden zweven, nadat een time-out afloopt. Het is een klein detail, maar het gebeurt in het echt enorm veel, dus is het goed om te zien dat het ook in de game zit.

Karakter

Bij het maken van jouw speler in NBA 2K18 heb je nu ook meer vrijheid om hem een speelstijl mee te geven die bij jou past. Vorig jaar kon je een archetype kiezen en daar moest je het dan mee doen. Nu kun je een mix maken. Denk daarbij aan een Point Guard die de passingskills heeft van een Rubio of een Rondo, maar tegelijkertijd vanaf de driepuntslijn kan schieten als een Steph Curry. Op die manier moet er meer dynamiek in je spel komen en heb je meer mogelijkheden om een wedstrijd te beslissen. Bovendien moet het op deze manier langer leuk zijn.

Je progressie is nu ook duidelijker. Ja, VC blijft belangrijk in NBA 2K18 en daarmee kun je direct vaardigheden verbeteren. Maar je ziet nu na elke wedstrijd ook wat je precies gepresteerd hebt en wat voor invloed dat heeft op het vrijspelen van badges. Badges zijn een soort extra vaardigheden. Ze tellen niet mee in je in statistieken, maar kunnen er voor zorgen dat je in traffic alsnog effectief een driepunter kunt schieten. Doe je dat een paar keer per wedstrijd, dan verdien je ervaringspunten die de desbetreffende badge vrijspelen. Je voelt zodoende nog meer voortgang na elke wedstrijd.

Niet alleen

Het verhaal van MyCareer is dit jaar iets minder belangrijk en wat meer lineair. Dat past niet helemaal goed bij de vrijheid zoals je die in de Neighborhood hebt. Het is dan ook niet heel gek dat er op dit moment nog geen aandacht voor is. Wat wel duidelijk is, is dat iedereen een buddy heeft genaamd Sammy. Hij is iets ouder dan jij bent en hij neemt je mee in het avontuur dat de NBA is. Het is een extra sterspeler voor het team en hij is zodoende een handig afspeelpunt als je een assist wil noteren.

Tussen wedstrijden door zijn er diverse gesprekken met personages en zal je merken dat relaties na verloop van tijd anders worden. Na een gewonnen wedstrijd was er bijvoorbeeld een speler in pak die iedereen een high five gaf. Iedereen behalve de speler met wie wij spelen. Het lijkt daarmee een gevalletje te zijn van zijn vertrouwen en hart te veroveren en dat levert weer wat diepgang op.

Over twee weken ligt de game al in de winkel. Dan zullen we met een review er nog uitgebreider op terugkomen. Op 9 september kun je echter alvast met de game aan de slag. Via de zogenaamde Prelude-demo kun je dan ontdekken of de game iets voor jou is.

Reageer op artikel:
NBA 2K18 Hands-on – Toegankelijker en beter dan ooit
Sluiten