Vier mythes over hardlopen die we even keihard ontkrachten

Jij streeft naar een fit en gezond lijf. Beetje zichtbare buikspieren en niet totaal kapot zijn wanneer je weer eens te laat van huis bent vertrokken en een sprintje moet trekken om de trein te halen. Dat je vervolgens als iemand die de marathon van New York heeft gelopen, ligt uit te hijgen in de trein. Klopt hè? Dat kan je op meerdere manier bereiken, bijvoorbeeld met hardlopen. “Ja, maar!” Nee, geen gemaar… hardlopen is top.

Er gaan een aantal mythes rond in de wereld – waar precies weten wij ook niet allemaal – over dat hardlopen helemaal niet goed voor je zou zijn. Het enige moment dat hardlopen níét goed is, is dat moment wanneer je aan de start van de 100 meter op de Olympische Spelen staat. Dan moet je namelijk sprinten. Heel hard sprinten.

Maar voor de rest? Lekker doen joh! Heb je nu in je hoofd al een aantal tegenargumenten klaar staan, lees dan even verder. Wellicht dat op gênante wijze deze mythes, want dat zijn het, worden ontkracht. Gênant voor jou dan hè, met je uithoudingsvermogen van een stoeptegel.

1#: Je moet niet rennen als je bodybuilder bent

Sommigen geloven dat cardiotraining en krachttraining niet samengaan, vanwege hun verschillende einddoelen. Maar je kunt het prima combineren en daar is een sterk argument voor.”Vertrouwd raken met zoveel mogelijk bewegingspatronen is de beste manier om een gezond lichaam te verzekeren”, zegt Tim Blakey, personal trainer en oprichter van de Pr1mebody fitness-app.

Hij legt uit dat hardlopen de cardiovasculaire capaciteit versterkt. Huh? Hierdoor kan het lichaam op een andere manier bloed en zuurstof door het lichaam kan verplaatsen, veel effectiever namelijk! Dit terwijl de botten en spieren zelf worden versterkt.

Hardlopen

#2: Hardlopen is de kortste route naar een snelle blessure

Een weloverwogen aanpak van de warming up en cooling down zal de meest voorkomende blessures al voorkomen. Tim Walker, personal trainer en oprichter van het in Londen gevestigde Evolve Fitness, zegt: “Ik ben een groot fan van dynamisch rekken voor een training. Ik vraag mensen om een aantal oefeningen te doorlopen die de gewrichten en spieren samen opwarmen, in combinatie met een paar oefeningen die geleidelijk de hartslag verhogen.”

Het allerbelangrijkste? Zorg voor goed schoeisel. Echt, investeer hierin. Ga desnoods naar een podoloog (Latijns voor voetoloog) die jouw loopstijl en alles investeert. Iemand die op schoenmaat gemaakte inlegzolen voor je fabriceert. En check ook even deze vier tips om hardloopblessures te voorkomen.

#3: Krachttraining is de enige manier om Arie B. te worden

Zowel Blakey als Walker zijn het erover eens dat hardlopen ook de perfecte partner kan zijn voor fanatiekelingen van het smijten met gewichten. “Hardlopen verbrandt natuurlijk calorieën voor diegenen die willen afvallen. Maar het feit dat bij elke voetstap viermaal je lichaamsgewicht door de benen sjeest, betekent ook dat je ze tegelijkertijd aan het versterken bent”, zegt Walker.

Volgens Blakey kan hardlopen ook effectief helpen tijdens het bulken. “Het hebben van een sterke cardiovasculaire basis geeft je meer mogelijkheden voor grootte en krachttoename,” zegt hij. “Intense sprints helpen om je spiervezels te behouden, die op hun beurt weer goed zijn voor een groter groeipotentieel en je kracht geven.”

#4: Zonder goed gevulde buik geen rondje Vondelpark

De deugden van een pre-run pasta fix zijn al jaren geprezen, maar de voordelen zijn verwaarloosbaar voor degenen die minder dan negentig minuten hardlopen. “Veel hardlopers zweren bij bagels of pap voor een run, maar anderen hebben last van krampen, steken of een opgeblazen gevoel na koolhydraatrijke maaltijden”, zegt Blakey.

De sleutel, zegt hij, is het vermijden van pro-inflammatoire voedingsmiddelen. “Vermijd bewerkte voedingsmiddelen en voedingsmiddelen met veel Omega-6-vetzuren,” adviseert hij. “Eet in plaats daarvan je groenten om oxidatieve stress tegen te gaan en neem dierlijke omega-3-vetzuren.”

Als laatste willen wij van Manners je graag adviseren om gewoon te beginnen. Je hoeft niet meteen op een dag een uur aan de gewichten te hangen én alle fietsers uit je plaatselijke dorp er uit te sprinten, maar wat rustige cardio op een hersteldag helpt ook al.

Men's Health UK

Reageer op artikel:
Vier mythes over hardlopen die we even keihard ontkrachten
Sluiten