5 mythes die freelancers moeten vergeten om meer betaald te krijgen

Ooit een mail gekregen over een veelbelovende opdracht? Alles klinkt fantastisch, totdat je bij de zin komt: ‘Vanwege ons beperkte budget kunnen we je slechts … betalen.” Het cijfer is aanzienlijk lager dan je eigenlijk wil zien. Elke freelancer kent dit soort mailtjes. En de kans is groot dat veel freelancers toch wel eens zo’n opdracht hebben aangenomen.

Misschien wil je meer ervaring opdoen, zit je krap bij kas en is elke euro welkom of hoop je dat deze opdracht tot beter betaald werk zal leiden. Vaak zijn dat drogredenen.

Mythes waardoor freelancers niet genoeg betaald krijgen

Volgens freelancer Soness Stevens zijn er vijf mythes die freelancers moeten vergeten om meer betaald te krijgen. “Ik heb ze in het verleden ook geloofd”, zegt ze in haar TEDx Talk. Inmiddels freelancet ze al meer dan twintig jaar als spreekcoach en stemacteur.

‘Het later krijg ik beter betaald’-argument

Mythe 1: “Als ik goed werk aflever, zal mijn klant dat zien en me meer betalen in de toekomst.”

Als een klant je inhuurt is het duidelijk dat je vaardigheden hebt die belangrijk en waardevol zijn. Je verdient dus een acceptabel loon. Bovendien verpest je de markt als je lage prijzen van klanten accepteert, omdat dit dan de standaard voor iedereen wordt. Als de meeste freelancers ondermaatse lonen accepteren, druppelt dit naar het tarief van klanten voor toekomstige freelancers, waardoor het voor hen moeilijker wordt om over betere lonen te onderhandelen.

Stevens raadt daarom aan om open gesprekken te voeren over je tarieven met collega-freelancers en goed uit te zoeken hoeveel je echt waard bent.

Lees ook: Hoe bereken je jouw uurtarief als freelancer?

‘Het ervaring’-argument

Mythe 2: “Ik moet nog ervaring opdoen, dus neem ik elke opdracht aan die op mijn pad komt, zelfs als ze niets betalen.”

“Als je goed genoeg bent om het werk te doen, dan ben je goed genoeg om betaald te worden”, zegt Stevens. Zelfs als je denkt dat er ruimte is om te verbeteren, verdien je het toch om betaald te worden voor je werk in geld, niet alleen in ‘ervaring’.

Het is heel natuurlijk om eerst een portfolio op te willen bouwen, maar dat betekent niet dat je dat gratis of voor weinig geld moet doen. Ook moet je goed bij jezelf afvragen: “Op welk moment heb je genoeg werk opgebouwd?”

Zou een bakker zijn broden eerst gratis aanbieden, omdat hij nog geen jaren ervaring heeft? Precies.

‘Beter dan geen werk’-argument

Mythe 3: “Een onbevredigende en slecht betaalde opdracht is beter dan geen opdracht.”

Als je bang bent dat je niets anders tegenkomt als je werk weigert, is het belangrijk om meer zelfverzekerd over je eigen kunnen te worden. “Er is meer werk dan je denkt”, zegt Stevens. Werk aannemen dat eigenlijk niet bij je past (en dat opnemen in je portfolio) zorgt er ook uiteindelijk voor dat je meer klanten aantrekt die niet bij je passen, waardoor je ideale klant of opdrachtgever jou mist (en visa versa).

Lees ook: Je uurtarief verhogen als freelancer is belangrijk, maar hoe doe je dat?

‘Ik ben niet goed met geld’-argument

Mythe 4: “Ik ben een freelancer – geen zakenman of -vrouw. Dus ik ben niet goed in over geld onderhandelen met klanten.”

Als freelancer ben je een zakenman- of vrouw. “Je moet immers nadenken over je personal brand, klanten of betaald krijgen”, zegt Stevens. “Kortom: je runt een zaak.” Als freelancer serieus worden genomen, gaat verder dan hoe klanten en de buitenwereld je zien. Het gaat ook over hoe je jezelf ziet.

Onderhandelen over geld hoort er nou eenmaal bij voor freelancers. Tijd om deze skill onder de knie te krijgen dus.

‘Het concurrentie’-argument

Mythe 5: “Er is sterke concurrentie van andere freelancers die wel werk aannemen voor weinig geld. Ik heb dus geen keuze.”

Volgens Stevens is het goed om mede-freelancers niet als concurrenten te zien, maar als bondgenoten en supporters. Natuurlijk kan je werk verliezen aan een andere freelancer. Maar door een netwerk om je heen te bouwen, kun je elkaar steunen en elkaar ook aan werk helpen. Bovendien kunnen jullie het gesprek aangaan over tarieven – hoeveel vraagt de ander? En hoe kun je bijvoorbeeld een doelgroep aantrekken die wel bereid is te betalen?

Lees ook: 5 veelvoorkomende fouten die freelancers met hun tarieven maken

WorkJuice deelt dagelijks praktische tips en tricks op het gebied van carrière en geld. Of dat nou gaat om solliciteren, sparen of productiviteit – zodat je elke dag weer 1 procent bent gegroeid ten opzichte van de dag ervoor.

Reageer op artikel:
5 mythes die freelancers moeten vergeten om meer betaald te krijgen
Sluiten