Jelle van Es Media 30 jun 2018

MXGP Pro Review: Scheuren door de modder

Als je van racegames houdt, dan is er tegenwoordig genoeg om uit te kiezen. In augustus krijg je bijvoorbeeld de nieuwe F1-game, er staat een nieuwe Forza Horizon op de planning en de afgelopen maanden zijn er ook al wat geinige racegames uitgekomen. Zo verscheen onlangs de game MXGP Pro, die allemaal draait om de motorcross discipline.

Deze ken je waarschijnlijk wel van Jeffrey Herlings die daar in actief is. De beste man is een ware sensatie en wist onlangs nog de GP van Indonesië te winnen nadat hij iets meer dan twee weken daarvoor zijn sleutelbeen had gebroken. Het is een sport die een mix biedt tussen snelheid, spektakel en lef. In de modder weet je immers nooit helemaal goed hoe je motor precies reageert. In MXGP Pro wordt dat gevoel behoorlijk goed vertaald.

MXGP Pro laat je lekker rondscheuren

Waar ik in de vorige games uit de serie soms het gevoel had wat boven het circuit te zweven en de modder niet veel impact had op hoe ik reed, daar voel je nu echt het effect van de modder. Een goed voorbeeld daarvan is de start. Daar cross je eerst door het mulle zand, maar na een ronde of twee zie je sporen ontstaan. Wanneer je daar uit gaat, dan moet je soms tegen een klein heuveltje aanrijden om weer op het spoor te komen en dat vermindert de snelheid.

MXGP Pro

MXGP Pro is dan ook een stuk strategischer dan zijn voorganger. Het is een racegame waarbij je met veel elementen rekening moet houden. Naast spoor vorming moet je bijvoorbeeld goed uitkomen voor de verschillende jumps om zo genoeg snelheid te behouden. Ook moet je goed begrijpen wanneer je voor een bocht moet remmen en wanneer je er half slippend doorheen kunt gaan. Het is daarmee een titel die lekker uitdagend is. Zeker de eerste paar races die ik reed bevond ik me in de middenmoot en was de strijd om in de top vijf te komen al een erg mooie. Mijn eerste overwinning duurde nog even wat langer, maar was daardoor wel heerlijk zoet en gaf veel voldoening.

Vrijheid, blijheid

Een ander sterk punt van de titel is dat je als speler een soort van groot bos hebt waar je vrij kunt rondrijden. Het is een soort grote trainingswereld waar je de fijne kneepjes van het rijden kunt oefenen. Ook kun je hier makkelijk een oefenwedstrijd op starten en zo zien hoe competitief je bent.

MXGP Pro

Tegelijkertijd kent de game ook wat minpunten. Zo is de carrièremodus wat karig aangekleed en is het niet meer dan een serie aan wedstrijden die aan elkaar zijn gekoppeld. Wat ik echter vervelender vind, is dat de game nogal te maken heeft met lange laadtijden. Soms duurt het gewoon een dikke minuut voordat een race daadwerkelijk begint en dat zorgt er voor dat je soms nutteloos zit te wachten. Maar buiten dat is MGPX Pro een zeer degelijke racegame geworden.

Winactie

De game is nu beschikbaar voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc. Lijkt de game je wat? Dan hebben we goed nieuws. We kunnen namelijk twee exemplaren van de game weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is het onderstaande veld invullen. Alvast veel succes!

[contact-form-7 id=”366401″ title=”MXGP Pro game”]