Kenneth Luijk
Kenneth Luijk Health 10 okt 2016

Motivation Monday: uitstelgedrag tegengaan

Iedereen heeft ideeën, dromen en doelen, die wel of niet gerealiseerd zullen worden. Je wilt een afgetraind lijf, een meer dan goed betaalde baan, de gitaar kunnen spelen als Jimi Hendrix, maar wanneer begin je er daadwerkelijk aan? Uitstellen is iets wat iedereen wel eens heeft gedaan. Psycholoog en motivatie-expert Gabriele Oettingen denkt met WOOP uitstelgedrag tegen te gaan.

Volgens Oettingen staat positief denken vaak in de weg. Je overtuigt jezelf dat je er bijna bent, waardoor je juist minder snel geneigd bent om, bijvoorbeeld, naar de sportschool te gaan. WOOP helpt je om jouw doelen te realiseren. Het positief denken wordt uiteraard niet geëlimineerd, maar erachter komen wat je weerhoudt kan niet altijd even plezant zijn.

Wish

Het positief denken vloeit voort uit je wish, de ‘W’. Het is van belang dat je realistisch blijft en dat het uitvoerbaar is. In een week tijd Gigi Hadid om je arm hebben is dat niet. Het moet iets zijn wat in een bepaalde tijdspanne te doen is en tegelijkertijd uitdagend is.

‘The only thing that’s really important is that the wish is important for you, a wish you really want’ – Gabriele Oettingen

Je wish moet iets dierbaars zijn. Het moet iets zijn waarvoor je om 05:00 uit bed zult stappen. Wanneer het niet belangrijk genoeg is, zal je eerder geneigd zijn om te gaan uitstellen en daardoor te falen.

Outcome

Stel je voor: je wilt 4x per week naar de sportschool, dat is jouw doel. Vervolgens moet je voor jezelf bepalen wat de outcome (de ‘O’) hiervan zal zijn. Waarmee zal je jouw wish kunnen associëren? Met welke emotie en denkbeelden? Formuleer het in 3 à 4 woorden en houd dat gedurende het hele proces in gedachten.

Het voor jezelf makkelijk maken en je doelen specificeren in een paar woorden is volgens de psycholoog extreem belangrijk voor de geest. Een vage doelstelling is immers ook niet haalbaar.

Obstacle

Bij de volgende ‘O’, voor obstacle, wordt het volgens Oettingen pas echt interessant. Plotseling begin je veel te leren over jezelf, je motivatie en datgene wat je weerhoudt om je doelen te bereiken. Nu je hebt nagedacht over het resultaat is het van belang om voor jezelf vast te stellen wat je precies tegenhoudt. Het kan iets simpels zijn, bijvoorbeeld: tijd.

De volgende stap is om jezelf af te vragen waarom je geen tijd hebt. Door eerlijk te zijn en met een klein vleugje humor kom je erachter wat jouw obstakel is en weet je waarschijnlijk ook hoe je dit obstakel moet omzeilen. Volgens Oettingen werkt het beter als je dit (nogmaals) opschrijft.

Plan

Op dit moment ken je jouw wish, outcome en obstacle. Nu moet je overgaan naar de ‘P’ (plan). Je moet de meest effectieve oplossing voor elk obstakel gaan bedenken. Dus als we het voorbeeld ‘niet genoeg tijd hebben om 4x per week naar de sportschool te gaan’ nemen, dan is de meest doeltreffende actie misschien wel iets eerder opstaan.

Het klinkt erg logisch en niet iedereen is een liefhebber van dingen opschrijven. Het liefst willen we alles zo snel mogelijk op orde hebben. Maar mocht je niet eens tijd willen steken in de voorbereiding, dan zou het resultaat nog lang op zich kunnen laten wachten.

Reageer op artikel:
Motivation Monday: uitstelgedrag tegengaan
Sluiten