Jelle van Es Media 24 apr 2019

Mortal Kombat 11 review: uitstekende en ongekend brute fighting game

Met Mortal Kombat 11 hebben we een uitstekende vechtgame te pakken. De serie gaat al meer dan twintig jaar mee en staat voornamelijk bekend om zijn brute karakter. Daar is in Mortal Kombat 11 weinig aan veranderd. Dit is een game waarbij je vijanden nog altijd op een gruwelijke wijze kunt afmaken. Maar tegelijkertijd is het een game met genoeg diepgang en uitdaging.

Zo heeft Mortal Kombat 11 een groots verhaal. Dat begint met de zoveelste strijd tussen de verschillende Realms, maar al snel komt er een diepere laag bij. Zo maken we kennis met Kronika, die de tijd kan beïnvloeden. Zij verstoort de tijdlijn zo dat we in het verhaal te maken krijgen met jongere versies van bekende personages. Dat levert hier en daar wat grappige situaties op, maar geeft je ook meer inzicht op de manier waarop personages door de loop der jaren zijn gegroeid. Als je heel lang geen Mortal Kombat-game hebt gespeeld, dan ben je met het verhaal er gelijk bij.

Mortal Kombat 11 – Official Story Trailer

Watch the official story trailer for Mortal Kombat 11. MK11 releases on April 23 for PS4, Xbox One, Switch and PC.

Bovendien is het gewoon een boeiend verhaal, wat je een aantal uur bezig houdt. Het is een veelvoud aan videos waarin de verschillende personages duiden waarom ze vechten en mag je tussendoor zo nu en dan ook zelf gaan knokken. Het is een uitstekende manier om kennis te maken met de verschillende personages en de manier waarop zij vechten.

Genoeg te doen in Mortal Kombat 11

Het verhaal houd je al met al een paar uur bezig en is vermakelijk. Ik had verwacht dat de eindbaas op het laatst nog een uitdaging zou gaan worden, maar in de praktijk is zij maar een tikkie sterker dan de rest van de vijanden die je verslaat. Ook weet je op dat moment behoorlijk goed hoe je moet vechten, dus is het geen probleem. Wel ben ik een paar keer aan het begin af gegaan, waardoor ik op een vervelend minpunt stootte. In plaats van dat je gelijk een rematch kunt doen, krijg je eerst een laadtijd voorgeschoteld en moet je vervolgens nog een laatst stuk cinematic (dat je al reeds hebt gezien) uitkijken voordat je weer kunt vechten. Zeker wanneer je een gamer bent die de game op een hoge moeilijkheidsgraad, kan dit je tegenstaan.

Mortal Kombat 11

Het vechten zelf is overigens uitstekend. Binnen de kortste keren heb je de basis door en kun je makkelijk verschillende combinaties maken. Daarbij is de game lekker gewelddadig. Meer dan eens zorgen brute acties er voor dat je in slowmotion ziet hoe je de kaken of de botten van je tegenstanders verbrijzelt. Het gaat nog een stukje verder op het moment dat je zelf bijna door je health heen bent. Dan kun je met de twee schouderknoppen een speciale aanval uitvoeren, die er voor zorgt dat je in een serie van aanvallen je tegenstander gruwelijk in elkaar slaat. Hierdoor kun je bovendien vanuit geslagen positie de ronde nog winnen. Dit kun je echter maar één keer in een heel potje doen. Dus als je het doet en je tegenstander wint alsnog de ronde, dan is het een gevalletje van behoorlijk verpest.

Mortal Kombat 11

Lukt het je om twee rondes te winnen, dan kun je je tegenstander extra vernederen via een Fatality. Dit is net als in de oude games een gruwelijke manier om het gevecht af te maken, waarbij de één nog bloederiger en gewelddadiger is. Toch verveelt het nooit en is het zeker wanneer jet met vrienden speelt een heerlijk einde aan een spannend potje.

Mortal Kombat 11

Bovendien kent de game enorm veel content. Het verhaal is één onderdeel, maar daarnaast zijn er vele diverse challenges om mee los te gaan. Niet alleen levert dat een toffe uitdaging op, je kunt er ook van alles en nog wat mee vrijspelen. Tel daarbij nog de mogelijkheid bij op om de game online te gaan spelen en je hebt een vechtgame die je echt enorm lang bezig houdt. Mortal Kombat 11 is wat dat betreft een zeer waardevolle toevoeging aan de gamingcollectie.

Mortal Kombat 11 is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch, pc, PlayStation 4 en Xbox One.