Monster Energy Supercross Review: Degelijke motorracegame

Vorig jaar kregen we met de game MXGP 3 al een mooie mogelijkheid om op een motor te stappen en daarmee door de modder te crossen. Daarbij kon je onder andere aan de slag met Jeffrey Hellings. Met Monster Energy Supercross zien we hoe er in de Verenigde Staten op een motor door de modder wordt gescheurd.

Monster Energy Supercross neemt je mee naar stadions

Het toffe daaraan is dat Monster Energy Supercross je meeneemt naar circuits die zijn aangelegd in grote stadions. Het is daardoor iets spectaculairder qua opzet. De circuits zijn wat kleiner en het publiek zit er wat dichter bij. Daarnaast helpt het wel iets dat de races tijdens de avonduren worden afgewerkt. De donkere setting met de kunstlichten maakt het geheel nog wat spannender.

Belangrijk is echter dat Monster Energy Supercross gewoon een zeer degelijke racegame is. Het racegevoel is gewoon heel erg goed. In de race heb je simpelweg twee grote uitdagingen. Enerzijds moet je proberen zo soepl mogelijk door de bochten te rijden, iets dat nogal lastig is dankzij de modder waarin je je in bevindt. Maar als het je lukt om iemand in te halen door hem vanuit de bocht te blokkeren en vervolgens eerder op het gas te gaan, dan is dat gewoon een lekker gevoel.

Je kunt zelf banen maken en die online met andere delen. En andersom kun je ook toffe banen van anderen binnenhalen.

Een ander element waarmee je te maken krijgt zijn de verschillende jumps op het circuit. Het is daarbij telkens een uitdaging van het hebben van de juiste snelheid en het goed timen van de jump. Doe je dat goed, dan land je precies achter de volgende heuvel en neem je heel wat snelheid mee. Doe je het verkeerd, dan kom je op de volgende of vlak daarvoor terecht en val je zo goed als stil. Het is zodoende zaak om de concentratie telkens vast te houden en elke heuvel en bocht zo goed mogelijk aan te vallen.

Monster Energy Supercross

Framerate problemen

Het racen is zodoende heel sterk. De rest van de game is redelijk. Zo ziet de game er niet bovengemiddeld goed uit. De omgevingen zijn in orde en de verschillende coureurs ogen met hun motoren degelijk. Het enige technische mankement is dat de game op de consoles qua framerate nog eens in elkaar zakt. Zeker bij de start en wanneer je met een aantal rijders vlak bij elkaar zit merk je dit. Op de pc heb je daar echter nauwelijks last van.

Tot slot is het jammer dat de ontwikkelaars niet hun best hebben gedaan om een boeiende carrièremodus neer te zetten. Je kunt meedoen aan kampioenschappen, maar dat is eigenlijk niet meer dan een serie aan races afwerken. Het had fijn geweest als je iets van uitdagingen had en het voltooien daarvan ook echt iets opleverde. Nu voelt het alsof alles een beetje aan elkaar geplakt is zonder een hoger doel. Dat gezegd hebbende is het racegevoel echt dik in orde en zijn er genoeg banen om te ontdekken. Bovendien kun je zelf banen maken en die online met andere delen. En andersom kun je ook toffe banen van anderen binnenhalen. Zodoende is er genoeg te ontdekken in de game.

Win Monster Energy Supercross

En het mooie daarbij is dat je de game kunt winnen. In samenwerking met de uitgever mogen we de game weggeven voor zowel de Xbox One als de PlayStation 4. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], met daarin de vermelding dat je mee wilt doen aan de prijsvraag. Geef daar ook je adres en het gewenste exemplaar bij aan, zodat we de juiste versie kunnen opsturen.

Monster Energy Supercross is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, pc en Xbox One.