Michiel Hekkens
Michiel Hekkens Films & Series 23 jan 2025
Leestijd: 2 minuten

De vuile miljardenhandel die 350 miljoen Netflix-kinderen misleidt

Achter elke kinderserie schuilt een koninkrijk aan speelgoed, maar geen tekenfilm maakt het zo bont als serie Paw Patrol. Binnenkort dient een rechtszaak over een (te) agressieve marketingstrategie richting de allerjongsten.

Paw Patrol is een kinderserie uit 2013 die bestaat uit 11 seizoenen en 2 films op Netflix, maar ook Amazon Prime Video. Wereldwijd bereikt men 350 miljoen kinderen tussen de 2 en 5 jaar. Toch bedraagt de opbrengst uit streams en bioscoopkaartjes slechts 3 procent (373 miljoen dollar) van het totaal. De overige 97 procent (14 miljard dollar) wordt verdiend met merchandise. Critici vinden Paw Patrol de naam tekenfilm onwaardig en zien het als één grote reclamecampagne die de breintjes van de allerkleinsten verziekt met consumptiedwang. 

Paw Patrol: Netflix-tekenfilm over heldhaftige puppies

In Paw Patrol handhaaft tiener Ryder samen met zijn puppies de orde in Adventure Bay. Elke pup heeft een unieke rol, zoals brandweer, politie, of bouwkundige. Ze gebruiken high-tech voertuigen en gadgets om alle problemen in de baai op te lossen. 

paw patrol marketing app rechtszaak kapitalisme (2)
(Afbeelding: Spin Master Entertainment)

Volgens Amanda Cioletti van trendwatcher License Global is Paw Patrol puur ontwikkeld met merchandiseverkoop in het achterhoofd. Ontwikkelaar Spin Master is dan ook geen filmproducent, maar een speelgoedfabrikant. Om te voorkomen dat kinderen hun verzameling ooit compleet hebben, worden er alsmaar nieuwe pups, voertuigen en gadgets geïntroduceerd. Eerst verdubbelde het aantal pups. Daarna kwamen er megapups, een kattencatastrofeclub en zelfs freelance pups, die eenmalig opdraven en daarna meteen als speelfiguurtje te koop zijn. Niet omdat het verhaal daarom vraagt, maar omdat je anders geen 14 miljard dollar aan merchandise kunt verkopen

Anno 2025 zijn er Paw Patrol-koekjes, tandpasta, klei, verf, knuffels, kleurplaten, vingerpoppen, stickers, washandjes, drinkbekers, mutsen, handschoenen en onderbroeken. En dat is alleen nog maar het assortiment van de Action. Op Bol levert een zoekopdracht naar Paw Patrol 5.511 resultaten op.

Rechtszaak over Paw Patrol Rescue World

Dit is moreel gezien misschien wel schaamteloos en walgelijk, maar nog niet strafbaar. Deze grens werd mogelijk overschreden met Paw Patrol Rescue World, een freemium game voor de smartphone. Deze app begint reclamevrij, maar al snel worden kinderen bestookt met dermate veel reclames en pop-ups dat het spelletje praktisch onspeelbaar wordt. De openbaar aanklager in Californië acht deze in-game marketing dermate agressief, dat men eind 2024 een rechtszaak aanspande.

“Zonder een aankoop te doen, wordt het kind aan zijn lot overgelaten om door de digitale woestijn van de app te dwalen, terwijl het wordt geconfronteerd met een bijna constante spervuur ​​van sluwe marketing en duistere patronen, grotendeels in de vorm van hun favoriete personages die hen een schuldgevoel aanpraten, of leuke locaties waar de deuren gesloten zijn voor niet-betalende bezoekers”.

Volgens de aanklager worden kinderen geschaad en gemanipuleerd door deze ‘dark patterns’. Of Paw Patrol inderdaad een stap te ver gaat, zal de rechter zich over moeten buigen. Een datum voor deze rechtszaak moet nog worden geprikt.

Wil jij als ouder het goede voorbeeld aan je kinderen geven met een minimalistische levensstijl? Lees dan hier een artikel met onze tips.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.