Jelle van Es Media 8 sep 2017

Metroid Samus Returns review – pittig doch vermakelijk

Met de release van Metroid Samus Returns krijgen we na heel wat jaren eindelijk weer een traditionele Metroid-game. Sinds de introductie van de reeks op de NES, is bijna elk deel een tijdloze klassieker geworden, maar loopt de reeks qua verkoopaantallen altijd achter op de andere series van Nintendo. Dat neemt niet weg dat Metroid Samus Returns voor de Nintendo 3DS een klein feestje is om te spelen.

Het is echter geen volledig nieuw spel. Metroid Samus Returns is namelijk de remake van de game Metroid II: Return of Samus. Deze game kwam in 1991 uit op de goede oude Game Boy en had zodoende heel wat beperkingen die de Nintendo 3DS natuurlijk niet heeft. Het is voornamelijk het verhaal dat over is gezet, want de rest van de game voelt als volledig nieuw aan.

Metroid Samus Returns met Samus

In Metroid Samus Returns wordt er andermaal een beroep op Samus Aran gedaan om het universum van de ondergang te redden. Het is duidelijk dat de Metroids een enorm gevaar voor alles wat levend is vormt en daarvoor reist Samus af naar een planeet om daar op Metroids te jagen. Het is qua setting niet veel meer dan dat, maar dat maakt ook niet uit. Metroid Samus Returns shinet namelijk op andere vlakken.

Het is de gameplay die de game sterk maakt. Dit is een titel die laat zien waar de kracht van het Metroidvania-genre zit. Een genre die groot is geworden dankzij de Metroid en Castlevania-games. Daarin reis je door een grote dungeon heen, kom je op plekken waar je in eerste instantie niet voorbij kan, maar door het ontdekken van geheime gangen en het verkrijgen van nieuwe vaardigheden, kun je opeens wel op die plekken komen. Je bent op die manier continu tussen gebieden aan het reizen op zoek naar nieuwe mogelijkheden en daarmee weer verder te komen.

Onderweg krijg je een grote hoeveelheid aan vijanden die het jou lastig willen maken. Het is dan ook een lastige game. Als je niet oplet terwijl je van punt A naar B loopt en jezelf als een makkelijke prooi voor vijanden opstelt, dan kun je na een paar aanvallen al het loodje leggen en moet je een groot stuk weer opnieuw spelen.

Je moet zodoende continu opletten en begrijpen hoe de aanvalspatronen van vijanden lopen. In sommige gevallen moet je vijanden counteren, een aanval die nieuw geïntroduceerd is, en vervolgens het vuur volle bak openen. Anderen kun je alleen maar afmaken door middel van een raketaanval. En dan heb je nog de gevechten met de diverse Metroids, wat je kunt zien als echte baasgevechten. Daarbij moet je nieuwe aanvalspatronen herkennen en aanvallen wanneer de kans daar is.

Tijdens je avontuur leer je een veelvoud aan aanvallen en skills en het is mooi om te zien dat de game je continu geboeid houdt. Metroid Samus Returns is typisch zo’n game die de batterijduur van je Nintendo 3DS test. Wij hebben er in elk geval met volle teugen van genoten en het is te hopen dat de release van deze game zorgt dat er in de nabije toekomst meer 2D Metroid-games uitkomen.

Win de Legacy Edition

Zoals we wel vaker doen met gamereviews, geven we bij Metroid Samus Returns ook de game weg. Onze vrienden van Nintendo hebben ons voorzien van de Legacy Edition van de game. Deze bevat de game in een hele toffe Game Boy-classic verpakking en een aantal andere goodies. Het enige wat je hoeft te doen om kans te maken op dit toffe pakket, is een mail sturen naar [email protected] waarin je aangeeft kans te willen maken om deze toffe prijs. Laat daar dan ook even je mailadres achter, zodat we de game direct kunnen opsturen. Alvast veel succes!