‘Met een smartphone kun je een film schieten’

Als het goed is, heb jij de eerste twee delen van The Next Film Project gezien: een project dat speciaal in het leven is geroepen om te laten zien hoé goed de camerakwaliteit van moderne smartphones is. Drie regisseurs maakten twee minuten film om zo samen een spannende short film van 6 minuten te maken. Vandaag tonen wij je niet alleen het derde en laatste deel; wij spraken ook met de regisseurs Sjoerd de Bont, Jens Rijsdijk en Kuba Szutkowski met co-regisseur Edgar Kapp over hun ervaringen over het schieten met een smartphone.

The Next Film Project deel 3

Hoe loopt het af met Daan? Kuba Szutkowski ontfermde zich over het derde deel en de afloop van deze short film kun je hieronder zien.

Om te bewijzen dat ook dit laatste deel weer volledig met een Samsung Galaxy S6 is geschoten, werd er een behind the scenes film gemaakt.

Regisseurs over filmen met een smartphone

Je hebt dankzij de drie video’s van de Bont, Rijsdijk en Szutkowski kunnen zien dat een high end smartphone écht geschikt is voor het maken van een kwalitatieve film. Maar hoe ga je nu precies te werk? Wij vroegen de regisseurs naar hun ervaringen met het filmen met een smartphone.

Wat was je eerste gedachte toen je deze opdracht kreeg?
Kuba Szutkowski: ‘Ja, vet. Ik vond het wel tof om met een telefoon te werken.

Waar keek je vooraf tegenop?
Jens Rijsdijk: ‘Ik had vooraf mijn twijfels over de batterijduur en het inladen van de beelden. Hoe lang duurt dat? Gaat het wel allemaal goed? Maar tijdens de opnames heeft mijn editor al beelden ingeladen; diezelfde avond hadden we alles al klaar staan voor de montage. Het montageprogramma had wat moeite met de bestandsindeling maar dat ligt niet aan de telefoon; ik heb geschoten met camera’s van tien- tot twintigduizend euro en die hadden daar ook wel eens problemen mee.

Sjoerd de Bont: ‘Ik had nog nooit eerder een film opgenomen met een smartphone. Dat was wel even spannend. Maar eerlijk gezegd keek ik niet echt ergens tegen op. Ik vond het juist een leuke en spannende uitdaging. Weer eens wat nieuws.

‘Daarnaast kun je als beginnende filmmaker gewoon niet heel veel fout doen met een telefoon. Als je op een grote camera één instelling verkeerd instelt, is het klaar.’

Wat zijn de pluspunten van het schieten met een smartphone?
Jens Rijsdijk: ‘Je kunt op plekken komen waar je met een bakbeest niet kan komen. Andere hoeken. Lager bij de grond. Dat is echt een voordeel. Daarnaast kun je als beginnende filmmaker gewoon niet heel veel fout doen met een telefoon. Als je op een grote camera één instelling verkeerd instelt, is het klaar. De snelheid is in vergelijking met een grote camera ook erg goed. Je hoeft nu veel minder op te bouwen. Je pakt je telefoon en je kan schieten.

Sjoerd de Bont: ‘Het scheelt erg veel tijd in opbouw. Vooral als je na een tijdje een beetje doorhebt hoe de smartphone-camera werkt. Shots kunnen snel gedraaid worden. Er is veel mogelijk met een shot, omdat een telefoon klein is, dus je kunt makkelijk overal tussendoor en doorheen. En je hebt ook geen camera-assistent nodig die de camera en statieven moet sjouwen.

Welk verschil valt je voornamelijk op tussen filmen met een professionele camera en een smartphone?
Kuba Szutkowski: ‘Je kunt redelijk snel werken. Je hebt niet zoveel handen nodig. Bij een professionele camera zit je met twee a drie mensen rond de camera. Dat kost tijd. Dit gaat vlotter. Nu kan je veel snelheid maken. Dat is veel waard op een set. De tijd vlucht namelijk uit je handen. De tijd is de echte beperkende factor. Niet de techniek.

Aangezien je werkt met een klein scherm: is het moeilijk om de kwaliteit van de beelden on the spot te beoordelen?
Jens Rijsdijk: ‘Dat is natuurlijk iets moeilijker. Nu zagen we soms kleine dingetjes niet. Een statiefje op de achtergrond of zo. Dat zie je op een groter beeld natuurlijk wel. Dat is een minpuntje. Op een tablet is het trouwens prima te zien.

Welk verschil valt je voornamelijk op tussen filmen met een professionele camera en een smartphone?
Sjoerd de Bont: ‘Een verschil in draaien hebben we niet echt gehad. We proberen dezelfde stijl te creëren als altijd. Of het nu gedraaid is met een
telefoon of een professionele camera. Als we de film hadden gedraaid met een professionele camera hadden we dezelfde shots en stijl aangehouden. Wel zie je uiteindelijk wat verschil. En dat ligt aan bijvoorbeeld het licht. Door onze keuze om de stijl te behouden zoals altijd, was het lastiger werken met het licht dat we graag wilden. We wilden iets spannends neerzetten door lichtkeuze. We hadden ook veel meer licht kunnen gebruiken waardoor de ruis misschien minder zou zijn, maar dan zouden we inleveren op de stijl en kwaliteit die we wilden laten zien.

Stel, ik wil zo’n film als The Next Film Project maken. Wat zijn de budgetindicaties waar ik rekening mee moet houden?
Jens Rijsdijk: ‘Mijn films hebben zo goed als niks gekost. Als je in het wereldje zit, moet je gewoon gaan schieten. Zoek een groep vrienden, brainstorm een mooi script bij elkaar. De eerste drie zijn wellicht niet goed genoeg. Maar uiteindelijk vind je je eigen smaak. Als je nu een telefoon hebt, kan je een film maken.

Stel, ik wil zo’n film als The Next Film Project maken. Wat is dan de basis?
Kuba Szutkowski: ‘Een heel concreet ding is het geluid. En dat viel ons bij The Next Film Project zeker niet tegen. Maar we zaten hoofdzakelijk in gesloten ruimtes; dan is geluid vangen heel redelijk te doen met deze telefoon. Maar een film staat of valt met goed geluid dus zou ik aparte geluidsapparatuur aanbevelen.

Verder zou ik mensen adviseren om heel erg de kansen te omarmen. Niet zozeer bezig zijn met de beperkingen ten opzichte van een professionele camera maar juist kijken hoeveel werelden er open gaan. Je kan op plekken komen waar professionele crews niet welkom zijn, bijvoorbeeld. Onthul de wereld aan ons, alsjeblieft. Want de waarheid moet winnen en niet de geheimzinnigheid.


Denk je dat dit de toekomst is van films en documentaires?

Sjoerd de Bont: ‘Dat denk ik zeker. Zeker voor de nieuwe filmmakers. Ik denk niet dat grote ‘Hollywood’-regisseurs snel zullen overstappen omdat het wel een hele andere manier is van film maken. Je werkt ook anders, de instellingen zijn anders. Ik denk dat grote regisseurs gewoon blijven filmen met professionele camera-apparatuur. Maar dat ligt natuurlijk anders bij de nieuwe/beginnende filmmakers. Als je namelijk daarmee begint, kun je je daarin specialiseren. Je kunt veel nieuwe dingen leren én uitproberen. Je kunt veel experimenteren, wat voor een filmmaker denk ik altijd wel tof is. Daarom doe je dit werk toch?

Reageer op artikel:
‘Met een smartphone kun je een film schieten’
Sluiten