Jan de Raab
Jan de Raab Wheels 8 apr 2019

Duitse perfectie op vier wielen: de Mercedes-AMG GT63S

Stel je even voor: in 3.2 seconden naar 100 kilometer per uur schakelen, een maximum snelheid van dik 315 kilometer per uur en maar liefst 639 pk onder je edele zitvlak. Klinkt lekker denken we maar zo en dat dachten ze in Affalterback, de thuislocatie van Merceds-AMG, ook. De brute Mercedes AMG GT63S is in ieder geval allesbehalve saai.

Van A naar B op niveau (en snelheid)

Soms heb je genoeg aan een wagen die je netjes van A naar B brengt. Maar soms wil je gewoon veel en veel meer. In die laatste categorie vinden we de nieuwe Mercedes AMG GT63S. Met een totaal gewicht van ruim 2.000 kilo en een knappe achtcilinder motor is dit het ideale speeltje voor de verwende autoliefhebber. De wagen lijkt, afgezien van het logo op het stuur en de herkenbare grijze kleur, in de verste verte niet op de beschaafdere modellen die we van de Duitsers kennen en dat is maar goed ook.

De GT63S is, zoals je wellicht geneigd bent om te denken, een opgeknapte CLS. Dat zou namelijk niet minder dan een belediging zijn voor Mercedes. De AMG GT63S is namelijk het derde model wat geheel in eigen beheer is ontwikkeld. Vergeet dus gemakshalve de befaamde A- en C-klasse modellen die je dagelijks over de snelweg ziet rijden, met deze AMG op je oprit straal je status en succes uit.

Prijskaartje Mercedes-AMG GT63S: 260.000 euro

Dat een dergelijke wagen een redelijke hoeveelheid euro’s gaat kost zal duidelijk zijn. Voor de prijs van een beetje twee-onder-een-kap woning in de polder ben je namelijk de trotse bezitter van één van de beste Mercedes modellen ooit. Maar liefst 260.000 euro staat er op het prijskaartje vermeld. Dat is behoorlijk duur, maar het goede nieuws is dat er ook voor de minder kapitaalkrachtige liefhebber mogelijkheden zijn. Zo is er een goedkopere versie zonder de ‘S’ en voor de echte vrek met smaak zijn er twee variaties die het zelfs zonder de V8 onder de motorkap moeten stellen.

Niet voor de politiek correcte autoliefhebber

De vraag is natuurlijk wat de AMG versie met de ‘S’ nu zo bijzonder maakt. Welnu, Mercedes pakt in dat geval uit met een aantal smakelijke opties waaronder keramische remschijven en, vooruit dan maar, die aantrekkelijk grijze kleur. Na de aanschaf ben je er overigens nog niet. Dit Duitse wonder heeft behoorlijk wat dorst. Na een rit van 250 kilometer blijkt er opeens weer 65 liter Euro 98 in de tank te kunnen. Een goed gevulde bankrekening is met een dergelijke wagen dus geen luxe. Aan de andere kant, als je een dergelijke wagen kunt aanschaffen zal je echt geen traan laten over het verbruik.

Quotenet

Reageer op artikel:
Duitse perfectie op vier wielen: de Mercedes-AMG GT63S
Sluiten