45 gram per maaltijd is de eiwitmax voor spiergroei

Martyn de Jong 6 jul 2016 Health

Waarschijnlijk denk je vanaf het moment dat je de sportschool uitloopt maar één ding: eiwitten. Heel goed, want die spieren kunnen ze goed gebruiken na een training. Toch heeft recent onderzoek aangetoond dat er een concrete sweet spot is omtrent de invloed van eiwitten op spiergroei.

Manners_Eiwitten Max_

Uit onderzoek van de National Health and Nutrition Examination Survey blijkt namelijk dat het geen nut heeft om meer dan 45 gram eiwitten per maaltijd te nuttigen. Bij meer dan duizend onderzochte volwassenen bleek dat tussen 30 en 45 gram eiwitten per maaltijd in de meeste spierkracht en spiermassa resulteerde. Meer dan deze ‘eiwitmax’ eten, maakt simpelweg geen positief verschil.

Manners_ Eiwitten max_

Wat echter wel voordelen voortbracht, was het eten van meerdere eiwitrijke maaltijden op een dag. Een uitslag die prachtig in lijn is met hoe de meeste krachtsporters überhaupt eten. Zij streven doorgaans naar ten minste 20 á 30 gram eiwitten per maaltijd, om daarmee een dagelijks quotum te halen van 1,7 á 2,0 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht.

Zo zie je maar weer dat een schep eiwitpoeder (van ± 22 gram eiwit) door je kwark (van ± 45 gram eiwit) heen roeren niet bijster veel nut zal hebben. Wat je beter kunt doen is een beetje opdelen, waarbij je 30-45 gram als streven neemt per maaltijd.

[Bron foto’s: iStock]

Reageer op artikel:
45 gram per maaltijd is de eiwitmax voor spiergroei
Sluiten