Alrik de Jong
Alrik de Jong Formule 1 2 sep 2022
Leestijd: 2 minuten

Valse start en autopech voor Max Verstappen in Zandvoort

Slechte generale, goede repetitie. Hopen we dan maar. Er is een klein beetje paniek, want de Formule 1-wagen van Max Verstappen is stil komen te staan. Wat is er aan de hand?

Sinds vorige week in Spa-Francorchamps lijkt Max Verstappen oppermachtig. Men gaat er dan ook blind vanuit dat hij op zijn dooie gemak wel even wint in Zandvoort. Maar dan moet de auto het wel doen.

Max Verstappen staat stil in zijn RB18

Voor Max Verstappen is het Formule 1-raceweekend voor eigen publiek in Zandvoort slecht begonnen. De wereldkampioen kreeg al vroeg in de eerste training te maken met een probleem met de versnellingsbak in zijn Red Bull. Hij moest zijn auto op de baan stil zetten en stapte uit. De training werd tijdelijk stilgelegd.

“Er is iets met de versnellingsbak”, zei de leider in het WK-klassement over de boordradio. Max Verstappen had op dat moment zeven rondes gereden over het circuit door de duinen. Met een tijd van 1.14,714 stond hij wel bovenaan. Vanwege de technische problemen eindigde de training voor de Nederlandse coureur al na 10 minuten. Om 16.00 uur begint de tweede training.

Rode vlag op Formule 1-circuit Zandvoort

De wedstrijdleiding van de Formule 1 besloot de rode vlag uit te hangen, ten teken dat de sessie werd stilgelegd. De stilgevallen Red Bull werd achterop een kraanwagen van het circuit gehaald. Verstappen moest lopend terug naar de pits. Hij zwaaide ondertussen een paar keer naar de toeschouwers op de tribunes. Bij de start van de eerste vrije training in de Formule 1 waren er 53.000 mensen binnen de poorten van het circuit.

Max Verstappen was een kwartiertje eerder luid toegejuicht toen hij de pits uitreed. Hij probeerde in een van zijn eerste rondjes de verlengde DRS-zone op het circuit uit. De Formule 1-coureurs kunnen in Zandvoort al voor het ingaan van de laatste bocht, de Arie Luyendijkbocht, hun achtervleugel openklappen om zo extra snelheid te genereren. De organisatie beslist op basis van de ervaringen van de coureurs in de eerste vrije training of de DRS-zone ook in de race 300 meter langer is dan vorig jaar.

Verzegeling op de versnellingsbak

Kort voor het begin van de eerste training in Zandvoort was al bekend geworden dat Red Bull iets had gedaan aan de versnellingsbak in de auto van Verstappen. Red Bull had daarvoor, met toestemming van de stewards van de FIA, de verzegeling op de versnellingsbak verbroken. Vorig jaar had Red Bull ook regelmatig problemen met de versnellingsbak.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.