Redactie
Redactie Life 16 jun 2017

Het enorme merk Max Verstappen (krijgt nu een eigen winkel)

Twee seizoenen terug debuteerde een piepjonge Max Verstappen bij Scuderia Toro Rosso als jongste Formule 1 coureur aller tijden. Er werd de Nederlander een grootste toekomst voorspeld. Hoewel hij dit seizoen zijn kunsten moet vertonen in een tegenvallende auto, heeft zijn carrière in zeer korte tijd een enorme vlucht genomen. Dat geldt ook voor zijn marktwaarde, want naast coureur wordt Max Verstappen ook steeds meer een merk.

Dit seizoen moet Verstappens team Red Bull Racing zijn meerdere erkennen in Mercedes en Ferrari. Plek 5 lijkt, onder normale omstandigheden, het ijkpunt voor Verstappen. Dat is jammer na het veelbelovende seizoen 2016, waarin Verstappen werd overgeheveld van het juniorteam Toro Rosso naar het topteam Red Bull, waarmee hij direct zijn eerste race won.

Door de tegenvallende prestaties van Red Bull, roepen fans steeds harder om een ander team voor Max. Toch blijft de match Red Bull en Max Verstappen een goede. Red Bull is méér dan een Formule 1-team: het is een racende marketingmachine, een lovebrand met een gigantische achterban. Met Max hebben zij de jonge hotshot in de gelederen. Het heeft Red Bull geen windeieren gelegd, maar ook Max Verstappen profiteert qua brand value van zijn aanwezigheid bij de renstal van de energy drink fabrikant.

Voordat Max Verstappen als coureur binnen de stal van Red Bull (dus bij Torro Roso) aan de slag ging, had hij nog geen honderduizend volgens op Instagram. Twee jaar later kruipt ‘ie richting de miljoen. Het is illustratief voor de explosieve toename van zijn populariteit. Max Verstappen is een merk geworden.

Na vader Jos, Christijan Albers, Robert Doornbos en Giedo van der Garde hebben wij het lang zonder Nederlandse Formule 1-coureur moeten stellen. De interesse voor de sport bereikte een dieptepunt, zeker toen de races niet meer op een zender in het basispakket te zien waren. Ziggo zal in de handen wrijven, want een flink aantal (nieuwe) F1-fans wil dankzij Max de races zien en is bereid om hiervoor een extra zender(pakket) af te nemen.

Dit weekend opent Max Verstappen zijn eigen fysieke winkel in Swalmen. Een behoorlijk ruime store met gigantische hoeveelheden Max Verstappen merchandise. Hoeveel sporters kunnen nu zeggen dat ze zó populair zijn dat zij naast een webshop ook een fysieke winkel hebben? Naast winkel doet het pand ook dienst als verzamelplaats voor fans en een mini-museum: er zullen diverse spullen uit de (vroege) carrière van Max te zien zijn.

Reageer op artikel:
Het enorme merk Max Verstappen (krijgt nu een eigen winkel)
Sluiten