Verstappen diep teleurgesteld na vrije training en ditmaal niet in Renault

Dit weekend staat de Grand Prix van Japan op de kalender en afgelopen nacht werden de eerste twee vrije trainingen verreden. Lewis Hamilton gaf zijn visitekaartje af en liet nog maar waar weer eens zien waarom hij de terechte koploper is. Bij Mercedes zat het dus wel goed met de sfeer, maar dat geldt niet voor Red Bull Racing. Max Verstappen kende namelijk een dramatische nacht.

In de eerste vrije training eindigde Max Verstappen als zesde achter de rijders van Ferrari en Mercedes, maar dus ook achter Ricciardo. Iets wat inmiddels niet echt van de Nederlander gewend zijn. In de tweede vrije training ging het al wel wat beter. Max was zes tienden sneller en stond toen de tijd verstreken was vierde achter Hamilton, Bottas en Vettel. Klinkt positief, maar het gat naar de regerend wereldkampioen was bijna een volle seconde.

Slechtste auto van het jaar

Dit gat richting de topteams zijn we inmiddels wel gewend. Meestal is dat de schuld van motorleverancier Renault, maar ditmaal moet het team hand in eigen boezem steken. Max Verstappen klaagde na afloop namelijk niet over de krachtbron, maar over de auto. “Ik had totaal geen grip of gevoel in de auto. Ik voelde me tijdens geen enkele ronde prettig in mijn auto,” aldus Verstappen die dit de slechtste auto van het jaar noemt.

Al tijdens de race maakte Max duidelijk dat de auto niet het gewenste niveau had. Over de boordradio liet hij weten dat het nu meer een soort rallycross race was dan een Formule 1 race. Ook na afloop schoof hij zijn teleurstelling niet onder stoelen of banken. “Onze vorm vandaag was niet goed, we rijden maar wat rond. Ik ben over geen enkele ronde tevreden. “We moeten goed analyseren wat er mis ging. Vertrouwen is op Suzuka erg belangrijk. Vandaag leek het erop alsof de auto totaal geen grip had en was het gedrag soms onvoorspelbaar.”

Moet Max Verstappen zich zorgen gaan maken?

Waar dat aan ligt, is nog niet te zeggen. Het kan natuurlijk gewoon liggen aan de afstelling, maar het probleem kan ook groter zijn. Red Bull Racing rijdt in Japan namelijk met onderdelen die zijn ontwikkeld voor de auto van 2019. Het kan dus ook zijn dat deze nieuwe onderdelen gewoon niet werken. Of dat het geval is moet dus nog blijken. Na de derde vrije training die aankomende nacht plaatsvindt, weten we hopelijk meer.

Racingnews365

Reageer op artikel:
Verstappen diep teleurgesteld na vrije training en ditmaal niet in Renault
Sluiten