De ultieme Italiaanse klassiekers #5: Maserati Quattroporte

Wij schakelden de hulp van onze lezers in om de ultieme Duitse, Engelse, Amerikaanse, Italiaanse en Japanse klassiekers te bepalen. Jullie kozen en stelden zo een top 10 per land samen uit tientallen modellen. Van #10 werken wij op naar #1. Vandaag de ultieme Italiaanse klassiekers met op #5: Maserati Quattroporte

Wat is het?

De Maserati Quattroporte is de iconische Italiaanse coupé met een rijke geschiedenis. De eerste wagen verscheen in 1963, maar was zeker niet voor iedereen. De Quattroporte I was een snelle reislimousine die filmsterren, staatshoofden en andere royalty vervoerde. Het was een van de meest succesvolle wagens in het topsegment. De productie van de mark I liep tot 1969, in die periode is de wagen 776 keer verkocht. Dat was ontzettend hoog in die tijd.

Er zijn nog vijf nieuwe uitgaven van de wagen gekomen. Elke nieuwe iteratie kreeg een nieuw nummer. De huidige Quattroporte staat in de lijn op nummer zes. De bolide heeft over de jaren heen verschillende transformaties doorgemaakt, maar Maserati heeft – met enige uitzonderingen daargelaten – gekozen om deze wagen in het hogere segment te houden. Wat krijg je daar voor terug?

De Quattroporte’s zijn krachtige wagens. Het zijn zeker geen circuit racers, maar met een gemiddelde topsnelheid van 250 km/u en een schamele 5 seconden acceleratietijd naar 100 km/u mag de huidige generatie zeker niet onderschat worden. Dit is ook altijd de kracht geweest van de Italiaanse wagen, het is een luxewagen met verrassend veel kracht onder de motorkap.

Waarom is ‘ie iconisch?

Maserati is alles waar je aan denkt als je aan Italiaanse luxewagens denkt. De Quattroporte is hun visitekaartje. Bij de uitrol van de Mark IV kreeg de liefhebber de keuze om een sportmodel te kiezen. Gek genoeg werd dit model geen Quattroporte meer genoemd, maar Evoluzione. Dit was de eerste versie van de Maserati die in verschillende uitvoeringen te verkrijgen was. Met de snelste optie; de Evoluzione 200. De naam veranderde bij de vijfde generatie gelukkig weer terug naar Quattroporte. Het was ook bij deze wagen mogelijk om een sportvariant te kiezen.

Het bedrijf heeft toen eens goed gekeken naar wat de bolide zo beroemd heeft gemaakt. Al snel kwamen ze erachter dat luxe samen met de ongekende kracht de winnende formule was. De mark VI werd vervolgens compleet herzien.

De evolutie van de Maserati Quattroporte

Maserati Quattroporte Trivia

Citroën heeft een korte tijd de productie van de Mark II in handen gehad. Het was direct te zien in het design van de bolide. Het technische aspect van de mark II was wederom vooruitstrevend en de wagen presteerde net zo goed als de voorganger. Als je ooit in deze wagen hebt gezeten, mag je jezelf een bevoorrecht man noemen. Vandaag de dag rijden er nog maar vijf Quattroporte II’s rond. Dat is nog best indrukwekkend als je beseft dat er maar dertien in totaal zijn gemaakt.

In 1975 heeft Maserati de productie van de Quattroporte weer in eigen handen genomen. Met de uitrol van de Royale in de planning heeft de mark III toch een strakker design behouden, omdat beide modellen anders te veel op elkaar zouden lijken.

Wat kost ‘ie?

Voor basisversie Quattroporte VI, betaal je 128.700 euro. Over de prijzen van de oudere versies is weinig bekend. De eerste drie generaties waren in schaarste opgeleverd en pas vanaf de mark IV is de Maserati bolide beschikbaar geworden voor een groter publiek.

Wil je alle ultieme klassiekers uit Engeland, Duitsland, Italië, de VS en Japan zien? Hier vind je het volledige archief.

Reageer op artikel:
De ultieme Italiaanse klassiekers #5: Maserati Quattroporte
Sluiten