Wheels 22 mrt 2019 Thomas Aalderink

Maserati Levante GranSport review: heerlijke luxe Grand Tourer vermomd als SUV

Als er één type auto de laatste jaren enorm gegroeid is in populariteit, dan is het wel de SUV. De bolides die wat hoger op de poten staan, zijn niet aan te slepen en praktisch ieder merk wil daar van meeprofiteren. Zelfs Maserati kon deze lokroep niet weerstaan. Het merk dat we kennen van misschien wel de mooist Gran Tourers ooit gemaakt, besloot daarom ook een SUV op de markt te brengen. Ze noemen hem de Levante en wij mochten deze indrukwekkende bolide een paar dagen uitproberen.

Laten we beginnen met het uiterlijk, want daar kun je niet omheen. Letterlijk. SUV’s zijn nooit kleine auto’s, maar met de Levante gaat Maserati wel echt voor het maximale. Het is simpelweg een kolos, maar dan wel een kolos met stijl. De Italiaanse autobouwer was zo vriendelijk om ons de GranSport versie mee te geven en dat is visueel wel echt een een bijzondere en vooral indrukwekkend machine.

Grand Tourer of SUV?

De Levante is vooral indrukwekkend omdat het onmiskenbaar een SUV is, maar ook overduidelijk een echte Maserati. De indrukwekkende grille, het lijnenspel, de aflopende daklijn, het gespierde bodywork en de iconische luchtinlaten. Allemaal kenmerken die we kennen van de de andere bolides van Maserati, maar dan een tikkie groter. Dit geeft de Levante dat prachtige en uniek uiterlijk dat je mag verwachten van een echte Maserati.

Dit wil niet zeggen dat de Levante gewoon een verhoogde Maserati is. Nee, deze SUV heeft echt een eigen smoel. Die is stijlvol, maar door de coupé-achtige aflopende daklijn ook sportief. Toch blijft het uiterlijk een smaak dingetje. Hij heeft echt een eigen smoel en is best heftig. Dat zal niet iedereen aanspreken, maar je kunt niet ontkennen dat deze SUV een echte eyecatcher is. In onze ogen op een positieve manier.

Waar je niet over kunt discussiëren is het rijden in de Maserati Levante. Hierdoor werden we behoorlijk verrast. Hij voelt echt aan als een Grand Tourer. Het rijcomfort is ongekend en ook als je wat fanatieker de bochten aanvalt blijft hij heerlijk op de weg liggen. Een sportwagen zal een auto van dit formaat en gewicht nooit worden, maar rijden in een Levante kun je onmogelijk log of zwaar noemen.

Pittige diesel

De Levante is verkrijgbaar in verschillende motoruitvoeringen. Wij kregen de versie met een V6 diesel mee. Deze levert 275 pk en dat klinkt misschien niet als extreem veel. Zeker als je het vergelijkt met de V6 benzine versie. Deze levert namelijk 350 pk (of zelfs 430 pk als je voor de Levante S gaat). Toch merk je daar in de praktijk weinig van. Het aanwezige vermogen en koppel is namelijk precies goed.

Met een 0-100 tijd van net geen zes seconden ga je bij het stoplicht misschien niet heel veel indruk maken. Althans, niet qua snelheid. Dat doet er ook niet toe, want dat is niet hoe je de Levante gebruikt. Dit is een GT vermomd als stoere, doch stijlvolle SUV.

Sportief rijden is een optie, maar hij komt het beste tot zijn recht als je gewoon lekker wilt doorrijden en lange afstanden moet afleggen. Dan heb je aan een V6 diesel met 275 pk gewoon genoeg. Daarnaast heeft de motor nog een andere manier om je te overtuigen. Hij klinkt namelijk heerlijk. Diep en zwaar. Precies zoals een auto van dit formaat en met zo’n uiterlijk zou moeten klinken.

Een échte Maserati

Uiteindelijk staat comfort en luxe voorop. Dat zie en voel je aan alles. Voor ieder onderdeel van het interieur worden de mooiste materialen gebruikt. Dat voel je en zie je meteen. Van het iconische klokje en de lederen bekleding tot de knoppen en de schakelflippers. Vooral dat laatste maakt veel indruk. Ze voelen solide aan en maken een heerlijk geluid als je ze gebruikt. Je hoort gewoon dat je met kwaliteit te maken hebt.

Al die luxe en comfort maakt het heerlijk om in de Maserati Levante te mogen rijden. Van de comfortabele stoelen met verwarming en ventilatie tot het panoramadak en alle hulpsystemen, rijden in de Maserati Levante is altijd ontspannen en comfortabel. Dit is de ultieme SUV om lange afstanden mee te overbruggen, maar dat komt natuurlijk niet als een verrassing.

Maserati is de Koning als het om Grand Tourers gaat en dat geldt dus ook voor de Levante. Hij mag er misschien uitzien als een SUV, maar onder dat stoere uiterlijk gaat gewoon een hele fijne GT schuil. Aan al die comfort, luxe en power hangt natuurlijk wel een prijskaartje. Zo begint de Levante diesel bij 123.167,- euro. De GranSport versie die wij hebben gereden is verkrijgbaar vanaf 136.400,- euro.

Meer weten over de Maserati Levante

Dat is een hoop geld, maar voor een Porsche Cayenne en andere concurrenten ben je niet veel minder kwijt. Misschien voor de basisversies, maar die zijn bij lange na niet zo rijk en luxe uitgerust als de Levante. Onderaan de streep is de Levante dus gewoon een hele stijlvolle en bijzondere SUV. Hij is misschien niet voor iedereen, maar ons heeft hij zonder enige twijfel weten te overtuigen.

Meer weten over de Maserati Levante? Klik dan hier.

Reageer op artikel:
Maserati Levante GranSport review: heerlijke luxe Grand Tourer vermomd als SUV
Sluiten