Wheels

De ultieme Italiaanse klassiekers #8: Maserati A6GCS Berlinetta

Een van de mooiste auto´s ooit gebouwd

Wij schakelden de hulp van onze lezers in om de ultieme Duitse, Engelse, Amerikaanse, Italiaanse en Japanse klassiekers te bepalen. Jullie kozen en stelden zo een top 10 per land samen uit tientallen modellen. Van #10 werken wij op naar #1. Vandaag de ultieme Italiaanse klassiekers met op #8: de Maserati A6GCS Berlinetta

Wat is het?

De Maserati A6 is een complete reeks van modellen die tussen 1947 en 1956 zijn gebouwd. Hieronder vielen naast de race-auto’s – waar Maserati bekend om stond – ook single seaters, grand tourers, coupés en cabrio’s. Een belangrijk onderdeel van deze serie was de A6G-reeks. Een serie tweezitters en spyders ontworpen door grote merken als Vignale, Pininfarina en Bertone.

Manners Maserati A6GCS Berlinetta 4

Binnen deze reeks zitten een aantal prachtige bolides, maar de A6GCS is volgens velen de meest iconische. Het origineel, de A6GCS/53, werd tussen 1953 en 1955 gebouwd voor deelname aan het World Sportscar Championship. Net als veel andere modellen van Maserati zijn er ook van de A6GCS verschillende types. De meest exclusieve daarvan is de Berlinetta. Van deze wonderschone bolide werden er namelijk maar vier ontworpen door de chief stylist van Pininfarina: Aldo Brovarone.

Wil je alle ultieme klassiekers uit Engeland, Duitsland, Italië, de VS en Japan zien? Hier vind je het volledige archief.

De standaard motor binnen de A6-lijn was een 1,5 liter zescilinder lijnmotor. Deze leverde 65pk, maar dat was volgens de Italiaanse autobouwer niet voldoende voor hun topmodellen. Daarom kregen alle bolides in de A6G-lijn een stevige upgrade. De 1,5 liter werd vervangen voor een 2.0 liter zes-in-lijn. In het geval van de A6GCS werd er vervolgens nog een schepje bovenop gedaan.

Manners Maserati A6GCS Berlinetta 3

De CS in de naam staat namelijk voor ‘Corsa Sport’ en werd door Maserati gebruikt als aanduiding van racemodellen. Een racewagen was het zeker, want met 170pk en een topsnelheid van meer dan 200 km/u was de A6GCS één van de snelste coupés die op dat moment op de markt was.

Waarom is-ie iconisch?

De gehele A6-lijn bestaat uit iconische modellen die de basis hebben gelegd voor de Maserati’s die we vandaag de dag kennen. Toch is binnen deze lijn de A6GCS Berlinetta verreweg het meest uniek. Zowel qua prestatie als ontwerp was dit model namelijk het neusje van de zalm. Zelden zagen we een voor het circuit gemaakte racewagen met zoveel klasse en uitstraling.

Manners Maserati A6GCS Berlinetta 7

Het lijnenspel is eenvoudig en elegant, waardoor de auto de tand des tijds als geen ander kan doorstaan. Stijlvol en klassiek, maar ook sportief door de gekromde vooruit en lange motorkap. Rond het geheel af met een setje schitterende spaakwielen en de iconische Maserati-drietand, en je hebt een auto die perfect in balans is. Pininfarina heeft veel oogverblindende auto’s ontworpen, maar met de A6GCS zijn Italianen echt boven zichzelf uitgestegen.

Maserati A6GCS Berlinetta trivia

Eerlijk is eerlijk, de naam ‘Maserati A6GCS Berlinetta’ is niet de mooiste naam. Een schoonheid als deze bolide verdient eigenlijk beter, maar ieder onderdeel van de naam heeft zo zijn betekenis. Om te beginnen A6. De letter staat voor de naam Alfieri. Dit is de voornaam van één van de gebroeders Maserati. Het cijfer staat voor het aantal cilinders, dit zijn er namelijk zes.

Manners Maserati A6GCS Berlinetta 8

De G staat voor ghisa. Dit is Italiaans voor gietijzer en verwijst naar het materiaal dat is gebruikt voor het motorblok. Zoals eerder al omschreven staat CS voor Corsa Sport. Met Berlinette wordt het model aangeduid. De letterlijke vertaling van dit woord is kleine sedan, maar het was vooral bedoeld om aan te geven dat het om een sportieve coupé ging. Deze benaming zien we dan ook vaak terugkeren bij andere sportieve Italiaanse merken, zoals Ferrari en Alfa Romeo.

Voluit heet deze schoonheid dus eigenlijk ‘Maserati Alfieri sei Ghisa Corsa Sport Berlinette.’ Een naam die in onze ogen een stuk toepasselijker is.

Manners Maserati A6GCS Berlinetta 9

Pininfarina ontwikkelde de Maserati A6GCS Berlinetta met een hele specifieke reden, namelijk de regen. In die tijd waren alle racewagen nog open-topped, wat nog wel eens voor problemen kon zorgen. Vooral de Mille Miglia in 1953, toen hevige buien het racen praktisch onmogelijke maakte, was voor Maserati een reden om het over een ander boeg te gooien. Ze namen de A6CS als basis, bouwde een model met dak en zo werd de Maserati A6GCS geboren.

Wat kost-ie?

Zoals als eerder gezegd is de Maserati A6GCS Berlinetta een unieke en vooral exclusieve auto. De meeste die nog over zijn, staan in een museum of zijn onderdeel van de meest exclusieve collecties. Het gebeurt daarom maar zelden dat dit stukje geschiedenis nog op een veiling verschijnt. Als het je droom is om ooit nog in een Maserati A6GCS te rijden, dan kun je beter Gran Turismo 6 of Forza Horizon aanschaffen. Dit stukje kunst is namelijk vertegenwoordigd in beide games.

Dagelijks lifestyle nieuws op je tijdlijn? Volg ons op Facebook!

12-08-2017 - Thomas Aalderink