Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 9 sep 2021
Leestijd: 3 minuten

Waarom niet alle helden uit Marvel’s What If op de echte acteurs lijken

What If…? is tot nu toe een aangename verrassing geweest. Toch zit fans één aspect dwars: niet alle personages lijken op de live-action superhelden, maar gelukkig hebben de makers de perfecte verklaring.

De animatieserie  van Marvel Studios is namelijk verrassend cinematic. De animatiestijl leek op de eerste beelden ietwat goedkoop en statisch, maar niks is minder waar.

What If: Marvel boekt succes

Door de puike cinematografie en belichting voelt elke aflevering meteen als een echte Marvel-film aan. Combineer dat met de bevrijdende flexibiliteit die animatie en het concept achter de serie bieden en Marvel’s schrijvers kunnen los.

Elke aflevering van de Disney+ Original pakt namelijk een Marvel-film die we al kennen, en gooit er een multiverse-twist overheen. Wat nou als niet Steve Rogers maar Peggy Carter Captain America was geworden? Wat nou als niet Peter Quill maar T’Challa Star-Lord was?

Na een iets zwakkere eerste aflevering hebben fans weinig op de animatieserie aan te merken.

De top 10 beste Marvel films volgens IMDb en Rotten Tomatoes

Waarom lijkt niet iedereen?

Toch is er één vraag die na elke aflevering weer op sociale media voorbij komt.

Waarom lijkt een deel van de personages precies op hun live-action equivalenten, en anderen totaal niet? Onkunde kan niet de verklaring zijn, gezien sommige personages wel exact op de ‘echte’ acteur uit de films lijken. Tuurlijk, er zit een animatie-sausje overheen, maar je herkent meteen bijvoorbeeld het gezicht van Benedict Cumberbatch.

Ontwerper onthult de reden

Gelukkig was de production designer van What If…? niet te beroerd om tegenover ComicBook het bovenstaande op te helderen. De daadwerkelijke verklaring is nou niet bepaald spannend of romantisch, zoals Paul Lasaine zelf ook beseft.

Ze probeerden “de geanimeerde personages eruit te laten zien als hun live-action tegenhangers totdat Disney’s juridische team ingreep.”

“Ik kan liegen en je vertellen dat die dingen onze bedoeling waren, of ik kan je de waarheid vertellen en je vertellen dat die dingen meestal juridische problemen zijn,” zo gaf de ontwerper toe.

Regels en contracten

“Er zijn personages en acteurs waarvan we hun gelijkenis mogen gebruiken, maar niet altijd omdat het niet alleen de gelijkenis van een personage is. Het is een acteur, het is de gelijkenis van een mens, en daar zijn regels en contracten voor. Ik weet niet eens hoe ver dat gaat, maar er zijn zeker enkele personages waarbij  ons werd verteld: ‘Nee, je kunt hun gelijkenis niet gebruiken.’ Je moet de gelijkenis een beetje terugschroeven.'”

Gelukkig ging het soms ook juist de andere kant op, zo legt Lasaine uit: “Van sommigen werd ons verteld: ‘Je moet ze er meer op laten lijken.'”

Geen gevalletje onkunde

Onkunde is het dus inderdaad niet:

“Ik bedoel, we zouden ze precies op deze personages kunnen laten lijken als we dat zouden willen. Ik bedoel, Ryan Meinerding is onze personageontwerper. Hij ontwierp überhaupt de meeste MCU-personages. Dus er is niet één persoon op de planeet die beter in staat is om deze gelijkenissen beter neer te zetten dan die kerel. En als iets er niet op lijkt, is dat omdat hem werd verteld dat niet te doen. En dat is meestal de reden, omdat we het gewoon niet mogen.”

Tja. Hollywood blijft een keiharde wereld waarin geld en contracten een grote rol spelen. Kijk alleen al binnen het domein van Marvel naar de recente clash tussen Disney en Scarlett Johansson. Dat zijn nou eenmaal kaders waar de creatieve teams achter shows als What If…? rekening mee moeten houden. Boze fans die op sociale media kritiek leveren op de ontwerpers en spotten met hun skills, doen er dus wijs aan om niet te snel te oordelen. Zij zijn niet de boosdoeners.

ComicBook

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.