‘Mario + Rabbids Kingdom Battle’ review: uitstekend Switch-vermaak

Mario + Rabbids Kingdom Battle is de Switch-game die dit najaar aftrapt. De aankomende maanden moet de spelcomputer zijn echte meewaarde gaan bewijzen, zodat de console op lange termijn ook de moeite waard is. Mario Odyssey is daarbij zeker een belangrijke troef, maar met Mario + Rabbids Kingdom Battle hebben we in elk geval een uitstekend begin.

Mario + Rabbids als een musthave

We zouden zelfs zover willen gaan om Mario + Rabbids te bombarderen als een must-have voor Switch-bezitters. Het is namelijk een game die van het begin tot en met het einde pure kwaliteit uitstraalt. En dat is knap, zeker als je bedenkt dat de Rabbids-games in het verleden nogal matig waren en dat de game in plaats van Nintendo door Ubisoft wordt ontwikkeld. Nu willen we niet stellen dat Ubisoft geen goede games maakt, de uitgever heeft veel grote games op zijn naam staan, maar op papier verwacht je dat alleen Nintendo dit soort kwaliteit neerzet. Maar niet dus.

Het verhaal

Mario + Rabbids begint met wat chaos. Door een experiment van iemand dat verkeerd uitloopt, komen de Rabbids in de wereld van Mario terecht. Tot overmaat van ramp heeft één Rabbid daarbij de mogelijkheid om twee objecten samen te laten smelten tot één. Daardoor ontstaan er vreemde omgevingen en vijanden zoals die tot dan toe in de wereld van Mario niet voor mogelijk werd gehouden. Mario besluit al snel om hier iets aan te doen. Daarbij krijgt hij de hulp van Rabbid Peach en Rabbid Luigi en heeft elk personage de beschikking over een wapen en een aantal speciale vaardigheden. Gewapend en al trekken ze de wereld in om in verschillende gevechten de slechte Rabbids uit te schakelen en de rust te laten wederkeren.

Hoewel dit verhaal niet superspannend klinkt, is het in de praktijk erg goed uitgewerkt. In cinematics zie je hoe personages onderling werken en via tekstballonnen worden gesprekken gevoerd, waarin er telkens kleine geintjes te vinden zijn. Zeker als je een gamer bent die wat langer meegaat, zul je de verschillende knipogen kunnen waarderen.

Uitstekende combat

Toch zit de echte kracht hem in de gevechten die je uitvoert. Mario + Rabbids Kingdom Battle maakt gebruik van een turn-based vechtsysteem, dat enigszins vergelijkbaar is met dat uit de XCOM-titels. Je zoekt daarbij cover achter muren en obstakels en probeert vanuit die positie het vuur te openen op vijanden. Later in de game leer je naast het schieten een hoop andere vaardigheden en is er veel ruimte om diverse tactieken te gebruiken. Iets dat ook echt wel nodig is, aangezien de levels steeds moeilijker worden en vijanden ook steeds meer trucjes kunnen.

Door middel van coins en experience orbs kun je jouw personages telkens verbeteren. Coins gebruik je voor betere wapens, terwijl de orbs ingezet kunnen worden om nieuwe vaardigheden te leren of bestaande vaardigheden te verbeteren. Hierdoor heb je als speler continu het gevoel dat je voortgang boekt en wil je gewoon telkens doorgaan. Iets dat ook makkelijk is, aangezien de wereld heerlijk kleurrijk is en vol variatie zit. Tussen de gevechten door krijg je ook nog een aantal leuke puzzels, waardoor het met de variatie in de game ook wel snor zit.

Het is een kwaliteitsproduct die makkelijk in het lijstje van Zelda Breath of the Wild, Mario Kart 8 Deluxe en Splatoon 2 past. Mario + Rabbids Kingdom Battle is vanaf 29 augustus exclusief verkrijgbaar op de Nintendo Switch.