Dominick Vietor
Dominick Vietor Bikes 26 jan 2020

Getest: Brekr Model B, de Nederlandse Tesla onder de brommers

Afgelopen najaar was daar als een duveltje uit een doosje de Brekr Model B: een stoere elektrische brommer uit de Achterhoek. Inmiddels is Brekr wat verder met het ontwikkelen van zijn e-brommer en mocht Manners een testritje maken. In deze preview vertellen we alles over de Brekr.

Wie langs de oude gevangenis in Doetinchem loopt zal geen idee hebben dat binnen de muren van het complex misschien wel een van de leukste startups van Nederland bevindt. Het mooie maar weinigzeggende terrein dient als werkplaats en testterrein voor Brekr: een klein bedrijfje dat keihard werkt om zijn eerste elektrische brommer op de markt te zetten. Waar kan dat nou beter dan in het land van Normaal, de Zwarte Cross en brommers kiek’n; de Achterhoek?

Die oude brommercultuur wil Brekr dan ook graag in zijn producten terugbrengen. Geen steriele elektrische zoefmobiel, maar een stoere brommer waar je ondanks zijn elektrische aandrijving zelfs nog een beetje aan kunt sleutelen. Enfin, daar schreven we in september al een keer over. Nu is het tijd om de Brekr Model B ook daadwerkelijk uit te proberen.

Brekr Model B design

Terwijl de elektrische markt wordt gedomineerd door scootertjes, is de Brekr een brommer in hart en nieren. Geen suffe voetstandaard voor, maar een lekker dikke stang waar je je benen omheen kunt klemmen. Hij heeft één lang zadel, zodat je iemand achterop kunt nemen of zelf wat verder naar achter kunt zitten als je lang bent. Leuk detail aan dat zadel is het kleine Achterhoekse vlaggetje: Brekr is duidelijk trots op zijn herkomst.

Als je een Model B bestelt kun je van een aantal onderdelen de kleur kiezen. Het zadel is bijvoorbeeld beschikbaar in bruin en zwart; de vering kan eventueel in het gifgroen uitgevoerd worden. Voor de zijplaten kun je kiezen uit een heleboel kleuren in verschillende uitvoeringen. Belangrijker nog is dat je ze makkelijk kunt demonteren, zodat je ze zelf kunt spuiten of kunt afwisselen tussen verschillende kleuren. Kun je toch nog een beetje sleutelen aan je nieuwe brommer.

Comfortabel en snel

Dat de Brekr elektrisch is betekent natuurlijk dat hij direct al z’n koppel beschikbaar heeft. Dat hij snel optrekt is dus geen verrassing. Hoe snel ‘ie precies van z’n plek komt kan ik je nog niet vertellen: daar is Brekr nog mee bezig. Een van de twee prototypes die ik gereden heb was duidelijk sneller dan de ander; Brekr zegt dat het eindresultaat minstens zo snel wordt. Top, want de brommer komt rap van z’n plaats en rijdt heerlijk soepel.

Als je wilt is de Brekr Model B ook fijn afgeveerd. Met een schroefje op de vering kun je hem eenvoudig instellen en als je de vering lekker los zet zweef je over het asfalt. Wil je wat directere feedback, dan kun je hem dus eenvoudig harder maken. Tel daarbij op dat de Model B prima stuurt en de rijeigenschappen zitten wat mij betreft helemaal goed.

Overigens is de Brekr standaard begrensd op 45 kilometer per uur, waarmee hij onder de bromfietsen valt en met gewoon rijbewijs te rijden is. Als je wilt kun je ‘m ook als 25km/h versie krijgen, zodat hij op het fietspad mag. Zolang je langzamer dan 25 rijdt maakt hij een artificieel geluidje zodat mensen horen dat je eraan komt. Het klinkt een beetje apart, maar je went er snel aan en het is wel zo veilig.

Ruime range

Heet hangijzer bij ieder elektrisch voertuig is natuurlijk de range. Brekr probeert daar zo eerlijk mogelijk over te zijn en houdt het standaard op een range van 50 tot 80 kilometer. 50 kilometer moet nog steeds haalbaar zijn als je wat zwaarder bent en het is koud; als je heel licht bent en de omstandigheden zijn goed kom je met een beetje geluk 80 kilometer ver.

Dat lijkt me voor de meeste gebruikers ruim voldoende. Je gaat toch niet uren achter elkaar op een brommer zitten. Mocht je toch extra range willen, dan heeft Brekr een handig extraatje voor je. Onder het zadel is ruimte voor een extra accu, waarmee je de range kan verdubbelen. Dan kom je dus minimaal 100 kilometer ver op de Brekr. Slim!

Brekr Model B preview conclusie

Hij ziet er stoer uit, rijdt lekker en komt ook nog eens van eigen bodem. Wat mij betreft is de Brekr Model B een uitstekend product. De prijs is met €4199 bovendien eerlijk. Natuurlijk kun je een goedkopere elektrische scooter kopen, maar dan heb je een product dat qua afwerking, uitstraling en waarschijnlijk rij-eigenschappen duidelijk minder is. Als je dan bedenkt dat je voor een elektrische Vespa al snel ruim €6.000 kwijt bent, dan valt de prijs van de Brekr best mee.

Kortom: ben je op zoek naar schoon en stil vervoer voor je korte ritjes, dan is de Brekr Model B op het eerste gezicht een goede en eigenzinnige optie. Je kunt ‘m op de site van Brekr reserveren met een aanbetaling van €9. Vanaf april moet ‘ie uitgeleverd gaan worden, hoewel het natuurlijk altijd de vraag is of dat doel gehaald wordt.

Voor onze vrienden van WANT maakte Dominick ook een video van de Brekr. Je vindt ‘em hieronder:

Reageer op artikel:
Getest: Brekr Model B, de Nederlandse Tesla onder de brommers
Sluiten