Redactie
Redactie Films & Series 26 oktober 2016

Manners Talks: de eerste ‘stamppot western’

Manners Talks: een rubriek waarin we rond de tafel gaan met inspirerende mannen, naar aanleiding van een actualiteit. Korte en frisse interviews waarin we de diepte niet schuwen.

Toen wij onlangs een mail ontvingen met de vraag of we aandacht wilden besteden aan een western van Nederlandse bodem, dachten we in eerste instantie: say whut? Een western gemaakt door Nederlanders? Na het zien van de trailer waren we direct om. Bekijk de pitch-film van de mannen hierboven en je zult ons enthousiasme begrijpen. 

De film is het geesteskind van director of photography David van der Meijde, regisseur Rey Agaoglu, producer Michel Volwater en is geheel in stijl tot Gunhand gedoopt. Met alleen een trailer op zak wisten de mannen toch al hoge ogen te gooien. Zo wordt de film qua gevoel en stijl vergeleken met films als Django Unchained en The Revenant. Manners sprak met de mannen over het ontstaan van de film, de verwachtingen, het western-genre en de zoektocht naar sponsoren.

Ha David, kun je kort jouw team introduceren?
‘Jazeker, mijn naam David van der Meijde en ik ben de director of photography voor Gunhand. Ik ga over het visuele aspect van de film, oftewel: de regisseur van het camerawerk en verantwoordelijk voor de look and feel. De film is geschreven en wordt geregisseerd door Rey Agaoglu. Een leuk weetje, Rey is ook de hoofdcoach van het Nederlandse American Football team Dutch Lions. Recentelijk is producer Michel Volwater bij het team gekomen.’

Vertel, wat zijn de plannen?
Michel Volwater (producer): ‘Gunhand is een Engelstalige western film die in Europa (Nederland en Spanje) opgenomen gaat worden. Wat Gunhand uniek maakt, is dat wij de traditionele western een moderne twist willen geven. We willen ons richten op het maken van een authentiek, persoon gedreven verhaal en niet een western waar cowboys het moeten opnemen tegen aliens, zombies of vampiers.’

Waar gaat het verhaal over?
‘Rey Agaoglu (regisseur): Het verhaal speelt zich af in Amerika, 1871. Joe Ledbetter was ooit een beruchte huurmoordenaar, bekend onder de bijnaam ‘Lightning Joe’. Hij zwoer zijn gewelddadige verleden achter zich te laten toen hij met Kate trouwde. Hun rustig leventje wordt helaas verstoord wanneer The Savage Mining Company, onder leiding van de bandiet Frank Vermillion, het echtpaar van zijn land wil verjagen. Zal Joe zijn oude belofte richting zijn vrouw hiervoor moeten breken? En hoe lang duurt het voordat men achter zijn ware identiteit komt?’

Waarom een western?
David: ‘De ongerepte landschappen die geassocieerd worden met een western, lenen zichzelf goed als setting voor een medium zoals film. Het biedt een samenstelling waar tijdloze thema’s zoals liefde, haat, loyaliteit en wraak in hun puurste vorm gepresenteerd kunnen worden. Een andere belangrijke reden waarom westerns interessant zijn, is omdat de laatste helft van de 19de eeuw een keerpunt was in de geschiedenis van de mens. Door technologische ontwikkelingen en massa-immigratie is het ook een tijdperk waarin de kijker een spiegel voorgehouden kan worden over huidige conflicten.’

Een western gemaakt door Hollanders. Kunnen we dat wel?
Rey: ‘Na geschiedenis gestudeerd te hebben en jarenlang onderzoek te hebben gedaan, ben ik overtuigd van wel. Dit wordt tevens ook de eerste echte ‘stamppot western’, omdat we een deel ook in Nederland gaan opnemen. Naar mijn weten is dit nog niet voorgekomen.’

Hoe voorkom je western cliches? 
Rey: ‘Het wordt in ieder geval geen cowboy/indianen-toestand, met om de haverklap een overdreven shoot out. Dit wordt echt een serieuze harde film, die de struggle en de realistische kant van het bestaan laat zien in het western-tijdperk.’

Jullie zeggen in het Algemeen Dagblad een betere film te kunnen maken dan sommige films die op Netflix staan. Hoe ben je daar zo zeker van?
David: ‘Ik zal geen namen noemen, maar er staat een aantal films op Netflix waarvan ik echt denk: hoe heeft Netflix dit ooit kunnen kopen? Ik heb het maar over een klein percentage, maar daarom denk ik dat we een goede kans maken om het te verkopen aan Netflix.’

In dezelfde krant zeg je dat het vrij lastig is om geld te krijgen van het Nederlands Filmfonds. Maken zij het jonge talenten, en zo dus ook de Nederlandse filmindustrie, niet ontzettend lastig?
David: ‘Jazeker, het is echt een gesloten ‘ons kent ons wereldje’. Wat jammer is, want er is genoeg talent. Dit is één van de belangrijkste redenen waarom we voor crowdfunding hebben gekozen.’

Wat voor crowdfunding beloningen hebben jullie in petto?
David: ‘Het unieke aan ons project is dat we het volledige filmproductieproces wekelijks gaan vastleggen op video. Dus als mensen ons steunen op Indiegogo (crowdfunding site), worden ze automatisch lid van een exclusieve behind the scenes-club. Hierdoor betrekken we onze fans ook echt bij de filmproductie. Zo komt voor 7 dollar je naam op de aftiteling, voor 225 dollar zal een wanted-poster met je gezicht erop te zien zijn in de film, inclusief een misdrijf ‘naar keuze’, en kun je voor 750 dollar een rol krijgen als figurant. Alle mogelijkheden – vanaf 1 dollar – staan op Indiegogo.’

Via crowdfunding hopen jullie een ton op te halen. Is dat genoeg?
Michel: ‘In filmtaal is dit heel weinig, maar voor crowdfunding is het juist een aanzienlijk bedrag! Dit is wat we minimaal nodig hebben om zo’n film te schieten. Het liefst halen we natuurlijk meer geld op, daarom hebben we ook ‘stretch goals‘ neergezet op de crowdfunding-pagina. Dit betekent ook meer kunnen binnenhalen dan ons streefbedrag.’

Hoe maak je een western met een relatief laag budget?
David: ‘Goede planning en veel vriendendiensten! Zo werkt er nu ook een special FX make-up artiest mee, die ook aan The Walking Dead heeft gewerkt.’

Kun je al wat rollen/namen bevestigen?
Rey: ‘Er zal gewerkt worden met een internationale cast. Voor de hoofdrol trekken we het liefst een grote naam aan. De eerste gesprekken worden gevoerd, maar niks is nog definitief.’

Wanneer hoop je dit project af te ronden?
Michel: ‘Het plan is om mid 2017 te gaan draaien in Nederland en Spanje en mid 2018 klaar te zijn.’

Rey heeft drie jaar aan het script gewerkt. Hoe ga je te werk bij het schrijven van zo’n groot script?
Rey: ‘Het verhaal was eigenlijk geschreven als een short. In de jaren 70 en 80 las ik veel Europese western stripboeken. Hier komt ook deels de inspiratie vandaan voor het verhaal. In 2014 kwam ik David tegen bij een gemeenschappelijke klant en het klikte meteen. Kort daarna hebben we besloten om er een speelfilm van te maken in plaats van een korte film. De keuze om een speelfilm te maken, komt vooral door het feit dat je met een korte film niet zoveel kan helaas. Je kunt het naar festivals sturen, maar het zal nooit aan een zender verkocht worden of in de bioscoop komen. De markt is daarvoor veel te klein.’

Jullie film wordt vergeleken met Django Unchained en The Revenant. Welke elementen uit dit type film hoop je terug te zien in jouw film?
Rey: ‘In Django Unchained zie je veel ongerepte landschappen, wat echt heel typerend is voor een western. En er zit een climax in het verhaal in de vorm van een gigantische shoot out. Ook wij hopen te laten zien waar de hele gun culture in Amerika vandaan komt en hoe dat ontstaan is. In Nederland vinden wij al die Amerikanen maar gek, met hun liefde voor wapens. Maar stel je eens voor dat je letterlijk in the middle of nowhere woont en je ineens wordt geconfronteerd met vreemde mensen op je land. Ga je dan rustig in je stoel achterover leunen, of zou je het fijner vinden als je jezelf zou kunnen beschermen? In die tijd kon je niet even snel 112 bellen.’

Het project steunen via crowdfunding doe je hier. Volg de mannen online via hun website, Instagram of Twitter.

Reageer op artikel:
Manners Talks: de eerste ‘stamppot western’
Sluiten