Een gouden idee: overhemden die niet vies worden (ook geen zweetplekken)

Manners Talks: een rubriek waarin we rond de tafel gaan met inspirerende mannen of vrouwen. Korte en frisse interviews waarin we de diepte niet schuwen. Dit keer: de oprichters van LABFRESH, de knappe geesten achter geur- en vlekafstotende herenkleding in een stijlvolle uitvoering.

Naar aanleiding van de Pitch and Ride-campagne die je op Manners kunt volgen, kwamen we met het duo in contact. Als grootgebruikers van (witte) overhemden sprak het idee ons dermate aan dat we ons afvroegen hoe deze kersverse ondernemers dit nu al succesvolle bedrijfje uit de grond hebben gestampt.

Binnen een maand hebben we voor 150K verkocht aan 1.200 klanten

Vertel: wie zijn jullie?
“Mijn naam is Lotte en ik ben LABFRESH gestart samen met mijn levens- en zakenpartner Kasper. Wij komen beiden bij The Cloakroom vandaan, een bedrijf dat het leven van mannen makkelijker wil maken door voor hen te shoppen (kledingboxen, red.). Dit idee willen we nu naar een hoger niveau tillen. Door het gebruik van technologie in kleding maken we het makkelijker om voor je kleding te zorgen en er altijd op je best uit te zien.”

Wat is jullie idee?
“We combineren technologie en fashion, waardoor onze kleding geur- en vlekafstotend is. Grote zichtbare zweetplekken tijdens een spannende presentatie zijn verleden tijd en een ongelukje met rode wijn kan ons witte overhemd gewoon aan. Door de vezels te behandelen voordat het wordt geweven in stof, behoudt de katoen het premium gevoel en ademend vermogen. Niemand zit te wachten op een overhemd dat aanvoelt als een regenjas.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
“Er is weinig innovatie te vinden als het gaat om onze alledaagse kleding. Sportmerken zoals Nike omarmen nieuwe technologieën, maar de laatste grote ontwikkeling in fashion was non-iron in de jaren ’50. Wij zagen dit als een kans voor disruptie. We zijn vervolgens – heel suf – wetenschappelijke artikelen gaan lezen over de technische mogelijkheden binnen de kledingindustrie. LABFRESH is ook onze manier om te vechten tegen de fast fashion-cultuur. We willen graag duurzame kleding maken die langer meegaat.”

Hoe ziet jullie productlijn er op dit moment uit?
“We hebben nu zakelijke en casual overhemden die geur- en vlekafstotend zijn. Vlekafstotende stropdassen en geurafstotende sokken.”

 

Hoe ziet de productie van jullie overhemden eruit?
“Op het moment is het nog een heel langzaam en kostbaar proces, maar we zijn hard bezig om dit te verbeteren. Op korte termijn gaan we alle kleding produceren in Portugal met een productietijd van vijf weken, zodat we ons voorraadniveau relatief laag kunnen houden.”

Je hebt een idee, maar wat doe je dan? Wat is jullie plan van aanpak geweest, van idee tot product?
“Ik geloof dat veel mensen tijdens de idee-fase al de fout ingaan. Sommige mensen houden hun idee heel lang privé of praten er alleen met hun ouders en vrienden over. Die zijn natuurlijk niet objectief! Ook buiten je eigen netwerk vragen of er behoefte is aan jouw product levert in principe waardeloze feedback op. De enige manier om je idee te valideren is door klanten te vinden die ook daadwerkelijk geld voor jouw product willen betalen. Als ik in de stad loop zonder geld, zie ik standaard spullen die ik wil kopen. Op het moment dat ik het daadwerkelijk moet gaan uitgeven, word ik een stuk kritischer.”

“Crowdfunding-platformen zoals Kickstarter zijn ideaal om je product market fit te testen. Je ontvangt je orders voordat je heel veel geld investeert in jouw idee. Pas met genoeg orders op zak gaat je project door en begint de productie. Op Kickstarter zijn alle “early adopters” te vinden en voornamelijk mannen, dus voor ons een ideale plek om live te gaan. De productvalidatie is binnen, maar het echte werk begint nu pas.”

Wanneer wist je dat je een goed idee in handen had?
“Nadat we binnen een maand voor 150K hadden verkocht aan 1.200 klanten.”

Wat zijn de valkuilen waar je tegenaan loopt?
“Dat alles waarbij je afhankelijk bent van anderen, langzaam gaat.”

Voor Pitch and Ride moest je binnen één kilometer je pitch droppen. Hoe vond je het om dit te doen?
“Toch wel spannend! Gelukkig was Boris erg aardig en was het een gezellig ritje. Ik heb ondertussen ook zo vaak over LABFRESH verteld dat het verhaal er redelijk makkelijk uitkomt. De uitdaging is vooral om het kort te houden en binnen een kilometer af te ronden.”

Wat heb je geleerd van de pitch?
“Dat elke pitch anders is en om een andere invulling vraagt. Dit was een pitch, maar ook een interview. Ik had voornamelijk voorbereid voor een pitch, waardoor ik iets meer van mijn stuk gebracht was door onverwachte vragen.”

Wat zou je anderen aanraden als ze een pitch moeten doen?
“Goed voorbereiden! Bij een presentatie-pitch is het aan te raden om ook echt een paar keer hardop te oefenen. Is het meer een interview-pitch, bedenk dan een antwoord op alle vragen die gesteld kunnen worden. Begin bij de pitch altijd eerst met het probleem dat je denkt op te lossen.”

Wat is jullie toekomstvisie voor dit product?
“Marktleider worden in Europa in de verkoop van premium kleding gemaakt met slimme stoffen.”

Wat heb je nu nog nodig om succesvol te worden?
Funding! We hebben onze eerste investeringsronde zo goed als afgerond en kunnen vervolgens echt gaan investeren in groei.”

Wat maakt volgens jullie een goede en gezonde onderneming?
“Een goed product, waardering voor je klanten en weten hoe je jouw klanten moet bereiken.”

Wat zou je anderen aanraden die met een goed idee rondlopen, maar niet tot uitvoering overgaan?
“Als je geen get shit done-mentaliteit hebt, is het misschien beter om er niet aan te beginnen. Heb je wel echt de motivatie, maak dan je MVP (minimum viable product) en ga op zoek naar klanten die willen betalen voor wat je aanbiedt. Heb je een innovatief product te pakken, dan is een platform zoals Kickstarter ideaal. Maak je een app of heb je een IT-oplossing, zoek dan naar “launching customers” en valideer jouw idee voordat je al je spaargeld investeert.”

In samenwerking met SEAT

Reageer op artikel:
Een gouden idee: overhemden die niet vies worden (ook geen zweetplekken)
Sluiten