Manners Shopspot: UPTOWN

Wat zijn de tofste winkels? Waar moet ik heen voor dat unieke item of dat ene kledingstuk? Waar is de sfeer Mannerswaardig en word ik goed geholpen? In Manners Shopspots geven wij antwoord op deze vragen en meer. Wij gaan op bezoek en selecteren de winkels die jij moet kennen. Vandaag: UPTOWN in Den Haag.

De kans is groot dat je al een keer iets van hen hebt meegekregen zonder dat je erg in had. Als Hagenees heb je misschien geluidsoverlast van hen gehad tijdens één van de befaamde feesten, grote kans dat Mr. UPTOWN himself een van je kennissen heeft geïnspireerd in wat hij draagt en Bruno Mars heeft zelfs als een ode de naam van de winkel in een van zijn songs verwerkt. Je gaat hen vandaag (beter) leren kennen.

Wij besloten dat het hoog tijd was voor een bezoek aan het inmiddels twee jaar oude UPTOWN. We waren niet de enigen. Het kan komen doordat de zon die dag goed aanwezig was, maar grotere kans dat het kwam doordat de mensen in downtown Den Haag smaak hebben. Nadat er de nodige kleding over de toonbank was gegaan, spraken wij met eigenaren Lars Luttik en Bart van Hylckama.

Bart vertelt over het ontstaan: ‘Lars is 10 jaar lang met veel plezier werkzaam geweest bij Credo. Eén van de mooiste winkels van Den Haag, met alle topmerken die je maar kunt bedenken. Maar ik wist dat hij wat voor zichzelf wilde gaan doen; echt een eigen shop neer zetten. Ik wilde ook graag een nieuwe winkel openen. Het liefst samen met een partner. Na een kop koffie op de Grote Markt bleek dat we opvallend veel dezelfde ideeën hadden over die ‘nieuwe winkel’. Toen was de beslissing eigenlijk heel snel genomen en dit is nog steeds de beste beslissing die wij ooit hebben genomen.’

Bart is de eigenaar en oprichter van het denim-walhalla van de Hofstad: Baretta, inmiddels gebroederlijk naast UPTOWN gevestigd. Gezamenlijk zorgen de winkels voor een pakket waarmee je de rest van je leven je hele kledingkast bij zou kunnen vullen. Over het gemis van een winkel als UPTOWN zegt Bart: ‘Ik zag klanten van mij bij Baretta die doorgroeiden naar een hoger segment en Lars had zijn toffe klanten die klaar waren met de Gucci’s en Diors van deze wereld.’

Dit heeft geleid tot een winkel die volledig de smaak van beide heren etaleert. Een smaak die je onverwacht kunt noemen. Er wordt binnen de muren van de winkel niet volgens de “regels” geleefd. Niet uit eigenwijsheid, maar omdat ze het tof vinden. Kijk bijvoorbeeld maar naar de outfit van Lars; een classy coltrui met een edgy hemd eroverheen. Van te voren onverwacht, maar de desbetreffende outfit is tijdens ons bezoek al tweemaal verkocht. De heren pikken dingen op die ze tof vinden en brengen deze aan de man.

De smaak is ook uit te drukken in merken. Met merken als A.P.C., Harmony, Won Hundred, Maison Kitsuné, Samsøe & Samsøe, Stussy, Iro Paris, Champion en Libertine/Libertine vallen ze perfect in het middenhoge segment. Mooie merken, die veelal tijdloze en kwalitatief mooie dingen maken, voor een verrassend goede prijs. Waar het bij de grote ketens simpel aan een rek hangt, zijn de mannen tovenaars in het begeerlijk maken van je nieuwe favoriete shirt of denim.

Dat doen ze ook via alle sociale kanalen. Wie de winkel volgt op Instagram en Snapchat krijgt dagelijks verse kledinginspiratie op zijn beeldscherm. Lars: ‘Er kwam een dag een jongen van een jaar of 22 naar me toe en die zei: Lars, ik wil gewoon weten wat jij aan doet elke dag. Daar raakt hij door geïnspireerd en vervolgens komt hij naar de winkel. Dat is wel lekker natuurlijk. Ik heb nog maar drie jaar totdat ik 40 ben… dan is dat wel klaar.’ 

Dat die jongen dat wil weten, is niet onlogisch. Lars ís UPTOWN. Hij staat er minimaal vijf dagen in de week, meestal meer, en heeft liefde voor mode. Als je eenmaal een keer binnen bent geweest, gaat de winkel niet snel meer uit het hart. Lars: ‘Dat komt ook doordat wij weinig personeel hebben. Meestal verneukt personeel het voor je, omdat zij meer bezig zijn met nieuwe volgers krijgen op Instagram dan echt mensen helpen. Nu vind ik dat ook wel erg belangrijk, maar dan wacht ik wel even totdat het rustig is.’

Momenteel zijn de heren bezig de luxe om de kleding heen te vergroten. De kleding blijft hetzelfde, maar met bijvoorbeeld toffe e-mails, verdere automatisering en nieuwe tassen gaat het complete plaatje steeds meer kloppen. Alles om het merk UPTOWN te laten groeien: het doel voor de toekomst. Hier gaan de eerder genoemde feesten bij helpen. Onder de naam CLUPTOWN geven de mannen meerdere malen per jaar een feest voor zo’n 700 man. De laatste editie was in de voorverkoop uitverkocht.

Meer UPTOWN? Check de siteInstagram en Facebook. Of breng een bezoekje aan ze op de Prinsestraat 2c in Den Haag. Vinden ze leuk.

Reageer op artikel:
Manners Shopspot: UPTOWN
Sluiten