Redactie
Redactie Clothing 3 mei 2016

Manners Shopspot: L’Atelier Amsterdam

Wat zijn de tofste winkels? Waar moet ik heen voor dat unieke item of dat ene kledingstuk? Waar is de sfeer Mannerswaardig en word ik goed geholpen? In Manners Shopspots geven wij antwoord op deze vragen en meer. Wij gaan op bezoek en selecteren de winkels die jij moet kennen. Vandaag: L’Atelier Amsterdam.

Maatwerk: het kan voor best veel mannen een ‘ver van mijn bed show’ zijn. Om dit idee te veranderen, startte Pascal Ummels l’Atelier Amsterdam; een tailor aan de Singel 105 in onze hoofdstad.

‘Ik spoor mannen aan om eerst te zorgen dat de basis in orde is, dan komen die ruitjesprint, dessins en tweed jasjes later wel.’

L’Atelier Amsterdam hanteert de slogan ‘We’re not your father’s tailor’ om duidelijk te maken dat de winkel een nieuwe, jonge doelgroep aan wil spreken. L’Atelier richt zich mede op de mannen die tot nu toe nooit maatwerk hebben overwogen of van mening zijn dat het aan hen niet besteed is. De sfeer van L’Atelier is laagdrempelig, haast onopvallend van buitenaf. Pascal: ‘Iemand die hier voorbij loopt, zal wellicht nooit denken dat hier een tailor schuilt. Om mensen uit te nodigen naar binnen te stappen, wordt het pand binnenkort aan de buitenkant verder aangekleed.

Pascal studeerde aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) en verdiende zijn sporen als tailor door zijn werkzaamheden bij meerdere kleermakers. Pascal verwelkomde ons hartelijk in een ontspannen setting. Het overzichtelijke pand is opgedeeld in een klein showroom gedeelte (voorin), een bespreektafel en koffiehoek en flexwerk plekken achterin. ‘Ik vind dat tof, wat bedrijvigheid om mij heen. Het is hier vaak gezellig omdat meerdere creatievelingen hier zitten te werken. Het zorgt voor sfeer en laagdrempeligheid.‘ Vertelt Pascal.

Die laagdrempeligheid wil L’Atelier gebruiken om een nieuwe doelgroep te koppelen aan een stuk ambacht en kwaliteit. ‘Ik vind dat maatwerk nodig is. Iedereen kan het gebruiken want op maat gemaakte kleding zit altijd beter dan confectiekleding. Met maatwerk kun je ook je eigen identiteit veel meer laten zien. Ik ben L’Atelier begonnen om te laten zien dat vrijwel iedereen zich maatwerk kan veroorloven. Een maathemd heb je bij ons al voor 100 euro en een jasje op maat vanaf 350 euro.

L’Atelier wil zich dus losmaken van het traditionele, soms zelfs ietwat elitaire imago dat voor sommigen nog aan tailors kleeft. Daarom is het maatwerk van L’Atelier ook veelzijdig, zo blijkt als wij Pascal vragen naar wat zijn stijl is. ‘Het is een mix van Engels en Italiaans, dus soms gebruik ik een dikkere stof met een Italiaans fit en een andere keer een dunne stof met Engelse invloeden. Uiteindelijk draait het vooral om wat bij iemand past.

Omdat L’Atelier zich voor een groot gedeelte richt op een nieuwe doelgroep, valt er voor Pascal nog veel te adviseren, hetgeen hij ziet als één van zijn favoriete bezigheden: ‘Het is tof om een jonge man binnen te krijgen die je ook daadwerkelijk kunt helpen en kunt introduceren in de wereld van maatwerk. Dat begint soms heel eenvoudig, bijvoorbeeld met een enkel jasje. Als een klant tevreden is, is de kans groot dat hij later terugkomt voor meer. Dat vind ik ook erg belangrijk: klanten aan mij binden.

Boven alles vindt Pascal dat je maatwerk vooral eenvoudig en toegankelijk moet houden in de basis: ‘Je moet eerst een goede basis leggen en daarna pas kijken naar onderscheidende details. Ik vraag veel klanten: heb je al een goed navy blauw pak? Dat is een echte essential voor de man. Vaak antwoorden zij met ‘ja’, maar als ik vervolgens toon hoe een haalbaar op maat gemaakt navy suit er bij ons uit kan zien, worden ze toch enthousiast. Dit is immers een pak dat je veelvuldig zult dragen en dan is het tof als het op maat gemaakt is. Ik spoor mannen aan om eerst te zorgen dat de basis in orde is, dan komen die ruitjesprint, dessins en tweed jasjes later wel.

Wil je meer weten over L’Atelier Amsterdam, check dan hun website.

Reageer op artikel:
Manners Shopspot: L’Atelier Amsterdam
Sluiten