Life

Manners Coaching: hoe maak ik mijzelf zichtbaar en kan ik promotie afdwingen?

De stappen naar zichtbaarheid en promotie: focus, keuzes en geduld

Als ambitieuze man kun je tegen uitdagingen aanlopen in je carrière en privéleven. Uitdagingen waarin jij jezelf tegenkomt en waarbij je wellicht professionele coaching kunt gebruiken. Daarom slaat Manners de handen ineen met Raoul Vries, coach van Moedige Mannen Coaching en gespecialiseerd in het begeleiden van mannen in hun carrière, privéleven en relatie. Vandaag focussen wij op je werk met de centrale vraag: hoe maak ik mijzelf zichtbaar en kan ik promotie afdwingen?

In mijn vorige artikel ‘Wat wil ik nu echt in mijn carrière?’ had ik het vooral over het belang van jezelf leren kennen en het opstellen van een missie en doelen. Stel je voor dat je nu beter weet wie je bent en waar je naartoe wil gaan. Hoe ga je daar nu komen? Kortom: There is a difference between knowing the path and walking the path. Hoe zet je jouw kennis in om succesvoller te worden in je carrière?

Hoe kun je promotie afdwingen?

Focus, keuzes maken en geduld

Stel je voor dat je na je soul searching de volgende missie voor je carrière hebt opgesteld: ‘Ik word de beste online marketeer van webshops in Nederland’. Hoe ga je dit bereiken? Je hebt drie dingen nodig om je missie om te zetten in succes: focus, keuzes maken en geduld.

Focus is enorm belangrijk, omdat je dan beter kunt worden in wat je doet zonder dat je teveel wordt afgeleid. Op het moment dat je jezelf te dun spreidt, kun je alles maar half doen. Het gevolg is dat je nergens echt in excelleert. Terwijl als jij je focust op een specifiek gebied je daar erg goed in kunt worden. Dit kan het verschil maken tussen bijvoorbeeld een functie als marketing medewerker of als SEO-specialist.

Als je vervolgens je keuzes daarop afstemt, dus de keuzes maakt die jou helpen een betere SEO-specialist te worden, helpt dit om jouw missie en doelen te behalen. Jij wordt dan herkenbaar als de SEO-specialist in jouw bedrijf en/of bedrijfstak.

Als laatste heb je geduld nodig. Veel mensen halen niet alles uit zichzelf, simpelweg omdat ze het geduld niet hebben. Vooral in deze tijd waarin wij verwachten dat we snel resultaten kunnen boeken, van carrière tot relaties, is het de kunst om geduldig te zijn. Einstein zei het al: ‘It’s not that I’m so smart, it’s just that I stay with problems longer’. Het is het waard om tijd te steken in activiteiten die belangrijk voor je zijn. Je hebt tijd nodig om jezelf te ontwikkelen om vervolgens te komen waar je wil zijn. Bijkomend voordeel is dat je een reputatie en netwerk kunt opbouwen. Je valt op, omdat jij volhoudt waar anderen stoppen.

Het verschil maken

Op verschillende manieren kun jij met je missie en focus het verschil maken. Veel ondernemingen weten niet wat ze zoeken in een nieuwe functie en medewerker. Kijk de ellenlange functie-eisen van vacatures er maar op na. Dit komt enerzijds door een gebrek aan inzicht en anderzijds door een gebrek aan focus. Jij kunt hier een verschil in maken, omdat jij je missie duidelijk voor ogen hebt en gefocust bent. Hierdoor kun je de onderneming ‘helpen’ om inzicht te krijgen en focus op de juiste punten in de functie te leggen. De onderneming zal jou dankbaar zijn en jij hebt een nieuwe baan die je deels zelf hebt kunnen vormgeven.

Als het om promotie afdwingen gaat, wil maken helpt het ook om focus te hebben, keuzes te maken en geduldig te zijn. Bij functionerings- en evaluatiegesprekken kun je aan je manager duidelijk aangeven waar jij naartoe wil groeien, wat je daarvoor nodig hebt en wat het de onderneming oplevert. De volgende keuze is daardoor ook makkelijker: gaat de manager jou daarin stimuleren of kunnen jullie elkaar tegemoetkomen? Als dat het geval is kom jij weer een stuk dichterbij je doel. Zo niet dan is het ook helder en kan je kijken naar nieuwe kansen waar je wel aan je doelen en missie kunt werken.

Hoe kun je promotie afdwingen?

Zichtbaarheid en reputatie

Zelf merkte ik ook hoe dit werkte toen ik als market intelligence analyst werkzaam was. De bedrijven waar ik voor werkte konden moeilijk de juiste persoon vinden. Er zijn namelijk weinig marktonderzoekers die gespecialiseerd zijn in marktonderzoek aan de zogenaamde ‘klantzijde’ (niet werkend voor een marktonderzoeksbureau). Als marktonderzoeker voor bedrijven heb je andere vaardigheden nodig dan aan bureauzijde. Ik was daardoor herkenbaar en gewild in deze kleine nichemarkt. Dit hielp enorm in onderhandelingen voor onder andere een goed salaris en goede voorwaarden. Toen ik vervolgens aangenomen was wisten collega’s mij binnen korte tijd te vinden. Ook mijn buitenlandse collega’s wisten in no time dat ik de go-to-guy was voor marktonderzoek. Tevens was ik in gesprekken met collega’s nieuwsgierig en gebruikte ik automatisch mijn analytische vaardigheden en kennis om verbanden te leggen en inzichten te bieden. Dit verhoogde mijn zichtbaarheid en versterkte mijn reputatie als specialist. Dit had ik bereikt zonder dat ik een missie had en wist wat ik wilde. Als je dit wel weet dan zijn de mogelijkheden eindeloos!

Hoe maak jij jezelf zichtbaar en dwing jij promotie af?

Ik ben Raoul Vries eigenaar/mannencoach van Moedige Mannen coaching en blogger. Mijn missie is mannen ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling zodat zij het beste uit hun leven kunnen halen. Dit doe ik door mannen te coachen op het gebied van werk/prive balans, carrière, zingeving en omgaan met stress en burn-out. Tevens blog ik tweewekelijks over persoonlijke ontwikkeling en geef ik lezingen en workshops. Wil jij ook jezelf verder ontwikkelen of wil je meer lezen over wat ik doe? Bekijk dan mijn website Moedige Mannen.

18-05-2017 - Mitchell van der Koelen