Maak elke dag een ommetje en maak het afvallen zo iets eenvoudiger

Er zijn vele strategieën om af te vallen, hier op Manners delen we deze graag met je. Er zijn complexe manieren, hypes, de klassiekers en super eenvoudige manieren die jij je eenmaal eigen hoeft te maken. Iets dat vaak al moeilijk genoeg is. Maar, zelfs in die laatste categorie is wandelen totaal onderschat. Het is tijd om dat te veranderen.

‘Ga je nou lopen afvallen?’

Wandelen heeft veel te bieden, je hoeft er niet naar een speciale sportschool voor te gaan en er is geen leercurve. Het mooie aan deze (simpele) manier van afvallen, is dat hoe meer je weegt, hoe makkelijker het wordt om die kilo’s er af te lopen.

Hoeveel gewicht je tijdens het lopen kunt verliezen, verschilt van persoon tot persoon, maar je moet er niet gek van opkijken wanneer je na acht weken structureel een ommetje te hebben gemaakt, minstens 15 kilo kwijt bent. En mocht het nu iets langzamer gaan: degenen die het langzamer verliezen, hebben meestal het geluk dat de overtollige kilo’s langer wegblijven.

Om wandelen echt voor je te laten werken en om het een manier van afvallen te maken, moet je een paar dingen in gedachte houden:

Loop meer dan dat je al deed

Er is geen magische formule voor hoeveel stappen, meters of uren je moet lopen om een bepaalde hoeveelheid aan gewicht te verliezen. Je moet gewoon beginnen en de sleutel is om meer te lopen dan dat je nu doet. Als je een zittend beroep hebt, kan een wandeling elke avond na het eten echt resultaat geven. Maar ook als je een baan hebt waarbij je al in beweging bent, moet je meer gaan lopen dan dat je al doet.

Er is veel gezegd over de ‘magische’ 10.000 stappen per dag. Als jouw doel gewichtsverlies is, zal je meer dan willen lopen. Maar je hoeft daar niet te beginnen. Zorg eerst voor een basis. Als je nu nog op een normale dag slechts 3000 stappen zet, probeer dan niet de volgende dag 10.000 stappen te zetten. Dat kan echt ontmoedigend zijn. Streef dan voor een week lang naar een dagelijkse 5.000 stappen. Ga de volgende week voor 7.000, etc.

Daag jezelf uit

De beste manier om kilo’s te laten smelten is om jezelf uit te dagen met interval-lopen: periodes van sneller lopen verweven met periodes van langzamer lopen. Onderzoek heeft uitgewezen dat interval-walkers meer gewicht verliezen dan mensen die altijd dezelfde snelheid gebruiken. Trouwens, als je echt je lichaamssamenstelling wilt veranderen, wil je krachttraining toevoegen aan je leven. En onthoud dat het beheersen van stress, slaap en een fijn dieet net zo goed bijdragen ​​aan gewichtsverlies.

Maak er een routine van

Je hoeft in het begin niet elke dag een uur te lopen om af te vallen, hoewel het geen verkeerd idee is. Wel is het belangrijk om elke dag te wandelen. Zorg dat het een deel wordt van jouw dagelijkse routine, iets wat je doet zonder er zelfs maar aan te denken. Dat je dan op sommige dagen van de week maar 10 of 15 minuten loopt is prima.

Idealiter wil je twee tot drie intervalwandelingen (of kortere, snellere wandelingen met een hogere intensiteit) per week, een paar uur aan langere wandelingen op normaal tempo en dan nog wat korte loopjes van een matige intentie. Die laatste zijn geweldig om te doen met je partner, je hond, een vriend, of alleen om je hoofd leeg te maken.

Men's Health

Reageer op artikel:
Maak elke dag een ommetje en maak het afvallen zo iets eenvoudiger
Sluiten