RUMAG-beul Arjen Lubach schrikt soms van hoeveel invloed hij heeft
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2FArjen-Lubach-social-distancing-Zondag-met-Lubach.jpg)
RUMAG is al lange tijd bekend, maar sinds 30 maart kent bijna iedereen het merk. Helaas voor hen alleen niet op de manier dat ze zouden willen. RUMAG kwam in opspraak door hun handelswijze en corona-collectie. Het begon relatief klein, maar ontplofte toen Zondag met Lubach er mee aan de haal ging. Uiteindelijk werd de CEO van RUMAG het slachtoffer en bleek nog maar weer eens hoeveel invloed Arjen Lubach heeft.
In het vernietigende item in de uitzending van 29 maart liet het satirische nieuwsprogramma weinig heel van RUMAG. Het in opspraak geraakte bedrijf pakt quotes van anderen en gooit daar hun eigen sausje overheen (alles in hoofdletters en puntjes in plaats van spaties). Vervolgens gooien ze deze op t-shirts en daar verdienen ze geld aan. Niet de meest eervolle manier om geld te verdienen, maar ze wisten er lange tijd mee weg te komen.
Dingen aankaarten is het doel
Toch is dat niet de enige reden waarom het item van Zondag met Lubach viraal ging. Dit had vooral te maken met de corona-collectie. De opbrengst hiervan zou naar het Rode Kruis gaan, maar er werd sterk aan getwijfeld of dat wel gebeurde. RUMAG reageerde vervolgens op het item, maar ook daarop had Zondag met Lubach een venijnig antwoord. Het merk liep flinke schade op en dit kostte CEO Thijs van der Heide uiteindelijk zijn baan.
Dit is nooit het doel van Arjen Lubach geweest.
In een interview op Troost TV liet de presentator weten dat ze vooral dingen willen aankaarten. Het doel is niet om iets in gang te zetten, maar om iets over de schutting te gooien. “”Als we zouden denken: hoe gaan we nu de wereld weer eens veranderen, dan zouden we de politiek in moeten gaan. We hebben niet de illusie dat de problemen kunnen oplossen.” aldus Arjen Lubach.
Lubach heeft zelfs invloed op de politiek
Het is dan misschien niet het doel om invloed te hebben, maar het gebeurt wel. Lubach lijkt dat soms te vergeten en kijkt er dan ook vanop dat hij zoveel invloed heeft. Zo liet Lubach in het interview weten dat hij er nog steeds van schrikt wanneer één van zijn items daadwerkelijk consequenties heeft. RUMAG is daarin natuurlijk een extreem voorbeeld, maar het gebeurt wel vaker.
De uitspraken van Arjen Lubach bereiken zelfs de politiek. Zo waren er meerdere politici die in een Tweede-Kamerdebat gebruik maakten van een vergelijking die Lubach bedacht had voor het item waarin hij gehakt maakt van Italië. De presentator vergeleek een verzoek van Zuid-Europese landen voor financiële steun met een brandend huis. Net als Lubach stelde ook verschillende politici dat ze best willen helpen met blussen, maar niet ook nog de hypotheek willen overnemen.
Geen extra afleveringen van Zondag met Lubach
Dit is ook een mooi compliment voor Zondag met Lubach, maar het gaat volgens de frontman vooral om de grappen. “We proberen de onderwerpen wel zo kloppend en informatief mogelijk te maken. Maar het moet allemaal vooral kloppen binnen de wetten van de komedie,” aldus Arjen Lubach. Die humor kunnen we wel gebruiken in deze tijden, maar helaas zit het seizoen er al bijna op en gaat er geen verlenging komen.