5 redenen om Locke & Key van Carlton Cuse (Lost) op Netflix te kijken

Er staat een sinds een paar weken een nieuwe serie van de zoon van Stephen King op Netflix, Locke & Key genaamd. 5 redenen om te kijken, ondanks de wat mindere reviews die je wellicht gelezen hebt.

Netflix-serie Locke & Key van Carlton Cuse

Locke & Key is gebaseerd op de gelijknamige strip van Joe Hill, het pseudoniem van Joseph Hillström King, zoon van Stephen King. In de meeste reviews wordt de serie vergeleken met de strip en dat is jammer. De stripboeken zijn voorzien van meer horror en de verhaallijn is daarin uitgebreider. Maar zoals Theodore Roosevelt ooit al zei: ‘Comparison is the thief of joy‘. De Netflix-serie moet je bekijken als een losstaand iets. Fans van magie en fantasy blijven hangen, die van harde horror haken direct af. Aanvankelijk ging Steven Spielberg er in 2010 mee aan de haal voor FOX, maar die productie kwam destijds niet van de grond. De uiteindelijke versie is geproduceerd door Carlton Cuse, bekend van Lost.

1. Kindse magie en fantasy

Locke & Key raakt jouw kindse snaar voor magie en fantasy. Na de dood van Rendell Locke verhuizen zijn vrouw en drie kinderen noodgedwongen naar het plaatsje Matheson, waar een al jaren onbewoond familiehuis van de familie Locke staat. Dit enorme huis blijkt vol te zitten met verstopte magische sleutels, die door het jonge ventje Bode Locke per toeval worden gevonden. Als hij zijn broer (Tyler) en zus (Kinsey) – tieners met passende issues – weet te overtuigen van de magie, komen de kinderen achter steeds meer duistere geheimen rond de sleutels. Zo kun je met een van de sleutels in iemands hoofd, om in zijn of haar geheugen te graven. De magie geeft je een beetje het Harry Potter-gevoel, de fantasy ademt met veel kleur en mysterie stiekem toch een beetje Steven Spielberg en het duistere randje doet denken aan Stranger Things. Laatstgenoemde serie is overigens net iets enger dan Locke & Key.

2. Tieners zijn de helden

Stranger Things, Sex Education, The End of The F***ing World en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Tieners zijn populair in series. Ook Locke & Key speelt in op het coming of age-genre, al blijven de issues hier wat meer aan de oppervlakte.

3. Bode Locke

Ons favoriete personage is geen tiener, maar een kind. E.T. had Elliot, The Goonies had Mikey, Brand, Chunk, Mouth en Data en de nieuwe Netflix-serie Locke & Key heeft Bode. Dit aandoenlijke ventje is met zijn lichtgevende speelgoedzwaard bang voor niemand, snapt het snelst hoe je de magie van de sleutels gebruikt en ontpopt zich tot ons held. Worden we blij van.

4. Duister randje

Je zou bijna denken dat het om een kinderserie gaat, maar Lock & Key is toch echt voor 16 jaar en ouder. De Netflix-serie heeft een duister randje en laat je met enge horrorelementen sporadisch schrikken, waardoor er een constante spanning hangt. Horror-fans zullen hierom lachen, fans van Stranger Things gaan er lekker op.

5. Verhaallijn

Oké, er zijn wat makkelijke oplossingen bedacht. Zo kunnen in Locke & Key volwassen mensen magie niet onthouden. Maar er zit een prettige opbouw in het verhaal, dat jou laagje voor laagje aan zich weet te binden. Zo wordt er steeds meer duidelijk over de betrokkenheid bij de sleutels van de vader van het gezin Locke, weet je door subtiele mindfucks soms niet meer wie nou eigenlijk wie is en wordt de spanning richting het einde van seizoen 1 in een lekker tempo opgebouwd. En dan is er nog die putvrouw die overal maar opduikt. Na een iedere aflevering wil je doorkijken. Nee, Carlton Cuse gaat hiermee geen Emmy winnen, maar de serie is wel heerlijke kost voor Netflix-kijkers die graag verdrinken in hun kindse fantasie.

Check ook: 5 redenen om Diego Maradona te streamen op Cinememeber