Irwin Versteegh
Irwin Versteegh Cars 2 aug 2013

Driving Manners: Lexus LS600H L President

Hoe is het om te rijden in een auto die opereert aan de absolute top? Hoe voelt de absurde luxe en sereniteit van een heuse limousine? Wij vonden het hoog tijd om uit te zoeken met een rijtest van de gefacelifte Lexus LS600H L. Jawel: de verlengde versie.

Stilletjes is de vernieuwde LS in Nederland gearriveerd. De in het topsegment opererende Japanner is in vergelijking met zijn voorganger op meer dan drieduizend punten verbeterd. Niet mis aangezien er aan die oude versie al weinig mankeerde. Dat we hier dus bijna kunnen spreken over een nieuwe LS moge duidelijk zijn en dus zijn de verwachtingen hooggespannen.

Ons testmodel betrof een verlengd exemplaar in de meest luxueuze uitvoering: de Lexus LS600H L President. Bij het naderen van de dik vijf meter twintig lange carrosserie valt meteen de chique maar toch enigszins bescheiden styling van deze mastodont op. De nieuwe grille springt direct in het oog. Deze staat in groot contrast met die van de oude LS. Hij vormt de basis van een fraai lijnenspel dat zich doortrekt over de hele auto tot aan de imposante achterkant met dubbele trapeziumvormige uitlaten.

De grote koplampen, die volledig bestaan uit led-verlichting, geven een kenmerkend gezicht aan deze limo en zijn bij het vallen van het duister een lust voor het oog. De nieuwe LS is tevens voorzien van ‘s werelds compactste LED mistlampen die als kleine kunstwerkjes ‘s avonds het wegdek verlichten. Ondanks dat wij rijden in een verlengde versie, valt dit in visueel aspect niet direct op en dat is een compliment voor de auto.

Binnenin de Lexus is het een oase van leder, velours maar bovenal verfijning. Dat alles tot in de puntjes is afgewerkt met de beste en meest hoogwaardige materialen mag geen verrassing zijn. Voorin zit je op luxe en elektrisch verstelbare stoelen, al is de typering ‘fauteuils’ beter op zijn plaats. Ten opzichte van de oude LS heeft vooral het dashboard een enorme sprong gemaakt.

Het wat verouderde touchscreen is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een immens scherm van 12.4 inch dat bediend kan worden via een uitstekend werkende interface met een bediening die lijkt op een computermuis.

Verder is de indeling van het dashboard veranderd wat ervoor zorgt dat de Lexus LS600H weer goed tegenwind kan bieden richting – voornamelijk – BMW en Mercedes. Een chique ambiance overheerst met een zeer hoge mate van luxe en raffinement. Mooi detail is het fraaie hout dat in het hele interieur is gebruikt. Hoe exclusief is dit dan? Welnu, alleen al het houtbewerkingsproces duurt maar liefst achtendertig dagen. Het zegt iets over deze Lexus.

Na het indrukken van de powerknop activeren wij het hybride systeem. Het enige dat je binnenin de auto hoort is de zachtjes tot actie overgaande ventilatie die zijn informatie haalt uit infraroodsensoren. Wij plaatsen de hendel van de automaat in ‘D’ en gaan op pad.

Enkele krachttermen en minuten later rijden we in een soort van roes rond. Dit is comfort, dit is luxe, dit is kracht! Onze rechtervoet heeft de controle over 445 pk op alle vier de wielen. In iets meer dan zes seconden word je gelanceerd naar een snelheid van 100 km/u en het totaal ontbreken van enig besef van snelheid zorgt vervolgens voor rijbewijsgevaarlijke omstandigheden. Nog indrukwekkender wordt het als de 100 km/u is gepasseerd. Op schofterige wijze snelt deze eengezinswoning op wielen richting hoogst illegale snelheden, als je wilt tot 270 km/u.

Niet onder de indruk? Houd dan in ogenschouw dat deze limo een rijklaar gewicht heeft van bijna tweeënhalve ton. Mocht je overigens in een file belanden of heb je geen zin om te remmen, geen probleem: De auto doet het voor je met zijn adaptieve cruise control met stop&go functie. Heerlijk ontspannen, zeker in combinatie met de rijbaanassistent die de auto continu tussen de lijntjes houdt.

Eén van de tofste features van de Lexus LS600H is de infraroodcamera achter de voorruit. Deze projecteert zijn beelden op het grote scherm waardoor fietsers en voetgangers in het donker goed zichtbaar worden. Het rijden laat zich het beste omschrijven als ‘een zwevend tapijt met wielen’. Luchtvering is standaard op de LS en dit zorgt voor een ultiem gevoel van comfort. Je voelt je continu als een koning die op gracieuze wijze neerkijkt op zijn onderdanen in kleine middenklassertjes.

Wil je toch een stukje sportief rijden, dan kan dat ook. Via een selector in de middentunnel kun je kiezen voor Sport en Sport+. In die laatste stand wordt niet alleen de gasrespons verbeterd maar gaat het sturen scherper en wordt het onderstel wat stugger. Door de vierwielaandrijving heeft de LS een mooie balans in het onderstel al geeft hij op de grens van gripverlies voornamelijk de voorkeur aan een opzij komende achterkant.

Dat de LS is gemaakt voor een succesvolle gentleman bewijst de extreem stille cabine achterin. De LS is leverbaar in een twee- of driezits configuratie op de achterbank. Hoe dan ook zijn de buitenste twee zetels voorzien van een riante elektrische verstelling waarbij de rechter stoel is uitgevoerd als ‘Ottoman’ chair: een zetel die compleet naar wens is in te stellen. Als wij na het openen van het portier zelf plaats nemen, gaat de stoel na het sluiten van het portier terug naar zijn laatst bekende positie. In ons geval was dat de positie ‘Business Class’ van een Boeing 787 Dreamliner.

Diverse elektromotoren laten de bijrijderstoel zo ver mogelijk naar voren schuiven terwijl de rugleuning van onze zetel in stilte verdwijnt richting de achterruit. Alsof dat nog niet genoeg is, worden de onderbenen zachtjes opgetild en waan je jezelf in een luxe spa. Waarom? Voor de lucky few die rechtsachterin plaats mogen nemen, is de verlengde LS voorzien van een serieuze massagefunctie. Geen luchtkussentjes voor kleinzerige personen maar de volle Shiatzu met stenen en diverse functies wat betreft de rug. De middenarmsteun is een waar walhalla voor de knopjesfetisjist en dient onder andere voor het bedienen van het 835 Watt sterke Mark Levinson audiosysteem. Neem van ons aan, een beter audiosysteem is vandaag de dag niet leverbaar in een auto.

Mocht het ruggetje weer helemaal los zijn en raak je misschien verveeld, dan is er nog de mogelijkheid tot het kijken van een Blu-Ray film. Dan nog even een praktisch punt: is jouw chauffeur wat zweterig, dan is het goed om te weten dat het geavanceerde ventilatiesysteem zorgt dat nare lichaamsgeurtjes of gassen door de LS worden bestreden. Als wij de LS na de testperiode moeten inleveren zijn we verdrietig.

Dit is dé auto voor een CEO, dit is de auto voor een koning, dit is een auto die wij willen hebben. De Lexus LS600H L dwingt respect af bij eenieder die plaatsneemt op één van de vier/vijf zitplaatsen. Is het niet door zijn immense kracht, dan is het wel met zijn verfijnde en smaakvolle interieur. Verfijning is overigens hét woord voor de LS. Niets is té, maar alles is af. Wat kost dit stukje perfectie op wielen? Instappen kan vanaf een dikke €120.000 euro. Ons testexemplaar was echter ietsje duurder. Die had een waarde van €165.000 euro. Maar ach, hij is het waard.

Met dank aan Elco van der Meer voor de fotografie

Reageer op artikel:
Driving Manners: Lexus LS600H L President
Sluiten