Tessa Ham
Tessa Ham Rijk en Beroemd 19 apr 2021
Leestijd: 4 minuten

3 lessen uit de carrière van Jeff Bezos, die opstapt bij Amazon

Vijfentwintig jaar nadat hij Amazon oprichtte, stapt Jeff Bezos op als CEO van het bedrijf. Hoe heeft hij van Amazon het grootste e-commercebedrijf ter wereld kunnen maken? We kijken naar de lessen die we van zijn carrière kunnen leren.

Begin dit jaar kondigde Jeff Bezos aan te stoppen als CEO van Amazon, het miljardenbedrijf dat hij zelf heeft opgericht. Hij zal niet helemaal van het toneel verdwijnen en wel een rol in het bedrijf behouden als executive chair of the board. Jeff Bezos wil meer tijd overhouden voor andere zaken, zoals zijn ruimtevaartbedrijf Blue Origin en The Washing Post, die hij ook in handen heeft.

Carrièrelessen van Jeff Bezos

Nu hij deze zomer het stokje overdraagt, is dit een goed moment om te kijken welke carrièrelessen we van Jeff Bezos kunnen leren (en één les die we maar beter niet over kunnen nemen). Wat heeft ervoor gezorgd dat Amazon één van de meest succesvolle bedrijven is ter wereld en Jeff Bezos de rijkste man op aarde?

1. Ga uit die comfort zone

Voordat hij Amazon begon in de garage van zijn ouders, werkte Jeff Bezos bij een investeringsfonds op Wall Street. Het was een veilige en goed betaalde baan. Objectief gezien had hij het gemaakt. Hij had kunnen blijven en zijn salarisstroken kunnen innen, maar hij koos ervoor om z’n comfort zone te verlaten en een bedrijf te starten.

Hoe hakte Jeff Bezos de knoop door? Hij stelde zichzelf een vraag. Of de 80-jarige versie van hemzelf spijt zou hebben als hij het niet zou doen. Volgens hem is dit de ultieme tip om uit die comfort zone te kunnen stappen. Als we terugkijken op ons leven hebben we niet zozeer spijt van onze mislukkingen, maar eerder van de dingen die we niet hebben gedaan.

2. Blijf innoveren

“Als je de experimenten die je uitvoert elk jaar verdubbeld, zal je ook je innovatiekracht verdubbelen”, zegt Jeff Bezos. Net als bij veel andere succesvolle en innovatieve bedrijven is innoveren en durven falen onderdeel van het DNA. Dat zorgt ervoor dat Amazon meer dan eens heeft gefaald.

Wist je bijvoorbeeld dat Amazon in het verleden een smartphone heeft gelanceerd – de Fire Phone – maar dat deze onwijs flopte? Dit soort mislukte experimenten hebben het bedrijf miljoenen gekost. Toch blijft Jeff Bezos experimenteren stimuleren. In het bedrijf is er bijvoorbeeld een ‘Just Do It’ award. Die kan niet alleen gewonnen worden door medewerkers die successen behaalden, maar ook door medewerkers die het probeerden en faalden. Risico’s nemen is beter dan te angstig zijn om iets te doen.

Deze mindset zal voor een groot deel het succes van Amazon bepalen, want het bedrijf heeft zich constant geïnnoveerd. Waar je het nu zo gek niet kan bedenken en het is te koop op Amazon, begon het bedrijf bijvoorbeeld als een online boekenwinkel.

3. Kijk naar de data

Dat Jeff Bezos fan is van experimenteren, betekent niet dat hij zomaar wat doet. Elke keuze die hij maakt is gemaakt vanwege de feiten. Dat Amazon origineel een online boekenwinkel was, is geen toeval, maar een logische keuze. Boeken raken minder snel beschadigd als je ze verstuurd, ze worden amper teruggestuurd en ze zullen niet vergaan. In andere woorden: boeken zijn het ideale product voor e-commerce.

Wat kunnen we niet leren van Jeff Bezos?

Een les die we niét kunnen leren van Jeff Bezos is hoe je het best met je personeel kunt omgaan. De nu nog Amazon-baas komt vaak in het nieuws omdat hij zijn werknemers in pakhuizen te weinig betaalt en niet goed behandelt. Tijdens de pandemie begonnen mensen massaal bij Amazon te bestellen, waardoor hij 175.000 extra medewerkers in dienst nam. Onder andere de Amerikaanse politiek had commentaar op de situatie in de pakhuizen. Zo werd de 1,5 meter niet gehandhaafd.

Ergens lijkt dat ook te knagen bij Jeff Bezos. Vorige week stuurde hij zijn laatste brief naar de aandeelhouders, waarin hij schrijft dat Amazon meer oog moet krijgen voor het welzijn van de werknemers. “Ik denk dat we het beter moeten doen voor onze werknemers”, zegt hij. “Ieder bedrijf dat niets toevoegt voor degenen die het raakt, zelfs als het op het oog succesvol is, is geen lang leven beschoren.” Hij gaat zelfs zo ver dat hij denkt de beste werkgever ter wereld te worden en de veiligste plaats om te werken.

Lifehack

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.